SME

Boj proti nemiernemu pitiu od Rimanov až po štúrovcov

Alkohol je súčasťou našej kultúry, boj proti nemu tiež. Metla ľudstva hneď po svojom vynáleze neušla pozornosti vrchnosti, ktorá nabádala na miernosť v pití alebo priamo trestala opilcov.

[content type="img" render-type="pressphoto" title="" src="http://i.sme.sk/cdata/8/79/7913808/alk4.jpg" author="z výstavy Tekutá múza, SNG" longread-pos="full"][/content]

Opitých Slovákov nabádali na triezvosť národní dejatelia a konkrétne aj Ľudovít Štúr.

Text: Martin Kasarda

V auguste 1845 Ľudovít Štúr uverejnil v Slovenských národných novinách rozsiahly text o alkohole, ktorý sa celý niesol v takomto duchu: „Kto pije pálenku, či sa nevysušieva s časom jeho telo, či nevybledá jako šata jeho tvár, či nezmodrievajú jeho pery, či nezostávajú jeho oči jako sklené, olovené, stĺpkovité, ktoré sa len ledakedy pohnú a hnilé sú jako duša pijakova? Niet už v tých očiach žiadneho života, žiadnej sily, všetko v nich vyhaslo a vymrelo a oči sú okno duše, tak jako je na očiach, tak je v duši pijakovej: neživo a mutno! A celá tá tvár už je viac obrazom smrti jako života, priberá hlinastú farbu a vidieť, že už hľadí do hrobu.“ (22. august 1845)

Alkoholizmus sa stal pre prebúdzajúce sa národné hnutie druhým najväčším nepriateľom hneď po maďarských utláčateľoch. Zaujímavé je, že opitosťou a alkoholizmom sa pritom opovrhuje už od počiatku produkcie alkoholu, a napriek tomu sa veselo pije.

Al-koh´l

Aj keď je arabská populácia dnes známa ako najabstinujúcejšia na svete, meno čarovnej a zároveň ohlupujúcej látke dal práve arabský jazyk. V Koráne 37: 45-47 sa píše: „45. Bude sa medzi nimi kolovať s pohárom z číreho nápoja, 46. Biely, chutiť bude tomu, kto ho bude piť, 47. V ňom opojnosti niet a neopijú sa z neho.“ (slov. prekl. Koránu: Abdulwahab Al-Sbenaty, 2013)

Prekladateľ Koránu do slovenčiny Al-Sbenaty k tomuto problému na našu otázku napísal: „Slovo Gawl (Ghawl) znamená opojnosť, t. j. stav, keď je myseľ zatemnená. Podľa niektorých dostupných zdrojov pochádza slovo alkohol z tohto arabského slova. Potom, ako bolo toto slovo prenesené do latinky a do určitej miery zdeformované, pretože arabské slovo obsahovalo niektoré písmená, ktoré najmä francúzsky jazyk nepozná. Slovo, ktoré Korán používa na opojné nápoje (v užšom zmysle slova) je slovo Chamr (خمر) spomenuté vo veršoch Koránu 2:219, 5:90-91.“

Do európskych jazykov sa alkohol dostal vďaka alchymistom, ktorí už v 11. storočí hľadali „dušu vína“. Ale už predtým proces destilácie poznali aj na Ďalekom východe, ryžové saké či čínske sančo poznali už na cisárskom dvore cisára Wu-Wonga vyše 1200 rokov pred naším letopočtom.

Opojné nápoje sú však podstatne staršie ako ich dnešné pomenovanie. Kvasené nápoje podobné pivu a vínu dokázateľne pili naši prapredkovia, prvá zmienka o víne sa nachádza v najstaršej dochovanej literárnej pamiatke v Epose o Gilgamešovi.

Nemierne pitie sa trestalo

Historky o opitom biblickom praotcovi Noemovi či divoká zábava v mestách Sodoma a Gomora nie sú jedinými zmienkami o obľube alkoholu v pradávnych časoch. Z historických prameňov vieme, že aj v starovekej Indii trestali opitých mužov dosť nepríjemným spôsobom: museli piť z rozžeravenej nádoby horúce víno, vriacu vodu a mlieko. Ak náhodou došlo na opitú ženu, mala smolu: muž ju mohol beztrestne vyhnať z domu a na čelo jej vypálili znamenie v tvare nádoby.

Aj každý slobodný občan mesta Rím mal právo zavrhnúť, ba dokonca aj zabiť svoju ženu, ak ju našiel opitú. Pravda, okrem vyhradených dní bujarosti a zábavy zvaných saturnálie, ktoré sa konali pod ochranou boha vína Bakcha.

V rámci preventívnych odstrašujúcich programov v Sparte opíjali otrokov a zmátožených pod obraz boží ich ukazovali mládeži. Príklad opitého bezmocného otroka mal mládež odstrašiť. Striedmosť a vyčítanie opitosti sprevádza aj Vyznania sv. Augustína, ktorý sa priznal k bujarým nociam plným chľastu a žien, ktorým sa venoval, kým sa nenašiel v Kristovom tele.

Mimochodom, ambivalentný postoj kresťanskej cirkvi k alkoholu, najmä vínu, sa prejavuje doteraz. Aj keď cirkev odsudzuje opitosť, striedmu konzumáciu neodmieta, ba dokonca do vlastných rituálov zakomponovala víno ako krv Kristovu, čiže dala opojnému nápoju veľkú symbolickú moc. Kresťanské opátstva sa významnou mierou zaslúžili o zachovanie a rozvoj vinohradníctva i skultivovanie varenia piva. Aj keď nemiernosť je hriech, vo všeobecnosti sa nepovažuje za tak ťažký, že by to úprimné kajanie a pár Otčenášov nespravili.

alk5_res.jpg

Zdravie a alkohol

Dlhé stáročia sa poukazovalo na negatívne následky prílišnej opitosti, ale rozumné užívanie alkoholu sa považovalo v európskej civilizácii za primerané. Prevarené pivo či vykvasené víno boli bezpečnejšie nápoje než voda z verejnej studne. Zmienky o prospešnosti vína nájdete u Hippokrata, Galéna i Avicennu.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Čítajte ďalej

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom niekto meria dusičnany v zelenine a ovocí.

Ilustračné foto

Minúta po minúte: Polícia má meno podozrivého

Útočníkom mal byť len dvadsaťdva ročný Brit s líbyjským pôvodom.

Na námestí v Manchestri sa stretlo množstvo ľudí.

Dominik Dán o knižnom trhu: S mafiánskymi praktikami som sa nestretol

Spisovateľ má s podnikateľmi zlú skúsenosť.

Dano Heriban ako mafián v Únose. Film je o udalostiach, o ktorých Dominik Dán písal už v knihe Popol všetkých zarovná.
Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop