Výsledky referenda sú záväzné a musia byť vyhlásené rovnako ako zákon.
na čo vôbec máme hocijaké referendum ??
ak by referendum nemalo právny záväzok na čo je dobré také referendum? ako je možné, že naše referendum teda priama demokracia má prekážku už vo forme účasti 50% a ak náhodou prejde tak aj tak je nezáväzné???? aby bolo vôbec vyhlásené musí mať 350 000 podpisov. nie je to zbytočne veľa? ako môžeme mať taký zákon o referende? teda máme ho? rád by som videl čo sa stane ak referendum bude úspešné. účasť 50 % je tiež len umelá prekážka. totiž zdržať sa hlasovania je tiež právo. nemáme už komunizmus, že by voľba bola povinná. a ak niekomu je nejaká otázka ľahostajná tak sa zdrží. ale tým čo nie je prídu zahlasovať za alebo proti. tak nech sa rozhodne na základe odovzdaných hlasov. ako fakt na čo vôbec existuje referendum, ak je to podľa niektorých len drahý prieskum verejnej mienky a nič viac. pri tom aj tomu prieskumu verejnej mienky sa kladú samé prekážky do cesty. 350000 podpisov, nadpolovičná účasť a potom ešte aj schválenie poslancami???? teda mne vlastne zobrali právo podielať sa na moci? jediné čo môžem je vybrať si menšie zlo? totiž so žiadnou stranou nesúhlasím na 100 % teda vždy je to len menšie zlo. ja chcem ale nie menšie zlo, ale hlasovať presne za to čo chcem. teraz je referendum síce drahé, ale v budúcnosti vďaka voľbe cez internet to bude za prijateľnú cenu. chcem zrušiť (nie len obmedziť) poslaneckú imunitu, zaviesť e-voľby, kvôli budúcej priamej demokracii, alebo aspoň lacnejším a častejším referendám. a chcem o 50 poslancov menej aby sa vrátili náklady za toto referendum a sa ešte aj zarobilo 2x toľko.suhlasim.
co sa tyka navrhu na znizenie kvora minimalnej ucasti zo sucasnych 50%, je to samozrejme velmi pozitivny navrh. Aj ked, ak by nebolo ziadne kvorum, a o nejakej veci by rozhodlo napr. 1000 zucastnenych volicov v pomere 501 ku 499, tak je tiez na zvazenie ci by to bolo koser. Takze za rozumnejsie povazujem, aby o uspesnosti rozhodovala nie ucast, ale rozdiel v pocte hlasov (navrhujem 200.000) pre jednotlive moznosti. T.j., ak by v konkretnej otazke za ANO hlasovalo o 200.000 viac volicov ako za NIE (bez ohladu na celkove mnozstvo hlasov), tak by tato odpoved bola pre parlament zavazna. Uspesne by teda boli len hlasovania o takych otazkach, u ktorych je zrejma jednoznacna vola volicov (dana rozdielom min.200.000 hlasov).to ma zase hacik
pretoze miesto otazky "ste za zrusenie imunity" by bola otazka "ste za zachovanie imunity" alebo "ste proti tomu aby imunita bola zrusena" a na zrusenie imunity by stacilo aby bolo menej ako 200.000 ludi proti teda teoreticky 0 ludi by bolo za zrusenie imunity a aj tak by to preslo :) (nie ze by mi to prave v tomto pripade vadilo)nemas pravdu,
kedze v tomto priklade by rozdiel hlasov pre jednotlive moznosti neprekrocil 200.000 tak referendum (v tejto konkretnej otazke) by nebolo platne. Ina by bola situacia, keby v otazke "ste za zachovanie imunity" hlasovalo napr. 100.000 ludi ANO a 300.001 NIE, vtedy by referendum bolo platne a imunita by musela byt zrusena.SaS nemusím...
...ale svojou existenciou prispeli k víťazstvu pravice. Keď už referendum byť musí,tak pravicovým voličom sa patrí na ňom zúčastniť a podporiť ho.Ze by to maso prodal na cerno?
Nechcem sa hadat, ale doteraz sa Čl. 98 ods. 2 vysvetloval tak, ze sa pri navrhoch prijatych v referende postupuje v NR SR rovnako ako pri prijimani zakona. Nebolo to vysvetlovane tak, ze automaticky su vysledky referenda pravne zavazne rovnako ako zakon. Ak to ale teda plati tak, ako hovori SaS a je to aj naozaj tak, tak sa opsravedlnujem za neznalost zakona, lebo aj ja som to doteraz vysvetloval tak, ze to nie je automaticke. Ale je to zasa len dokaz toho, ze takmer cely pravny poriadok v tejto krajine je na dve veci, co sa tyka vykladu. A Ustavu nevynimajuc.chciet od poslancov,
aby na zaklade vysledku referenda pripravili paragrafove znenie zakona (poslanci niesu pravnici), a hlasovali zanho, ak je to v rozpore s ich presvedcenim, je fakt blbost. (a co ak 3 poslanci pripravia 3 paragrafove znenia, kazdy z poslancov zahlasuje za niektory z nich-cim splni ustavnu podmienku ze hlasoval v sulade s referendom-ale ziadne zo zneni nebude mat nadpolovicnu vacsinu?) vacsiu logiku by malo, keby po referende paragrafove znenie pripravil priamo ustavny sud a vyhlasil to za zakon.re: prekážka priamo v ústave
je v čl. 72, jeho znenie vylučuje priamu zmenu ústavy i priamu zmenu zákona hlasovaním v referende, netreba mať právnické vzdelanie, ani prax sudcu ÚS, aby sa dal indetifikovať obsah pojmu "jediný" a jeho význam pre právnu prax