SME

Diskusia k článku: SaS: Výsledky referenda sú záväzné, prezident poskytol mylnú informáciu

Výsledky referenda sú záväzné a musia byť vyhlásené rovnako ako zákon.

chevron-downchevron-up
Ak chcete prispievať do diskusie, musíte byť prihlásený predplatiteľ.
Prihlásiť sa
118 príspevkov

  • mirko.sk

    na čo vôbec máme hocijaké referendum ??

    ak by referendum nemalo právny záväzok na čo je dobré také referendum? ako je možné, že naše referendum teda priama demokracia má prekážku už vo forme účasti 50% a ak náhodou prejde tak aj tak je nezáväzné???? aby bolo vôbec vyhlásené musí mať 350 000 podpisov. nie je to zbytočne veľa? ako môžeme mať taký zákon o referende? teda máme ho? rád by som videl čo sa stane ak referendum bude úspešné. účasť 50 % je tiež len umelá prekážka. totiž zdržať sa hlasovania je tiež právo. nemáme už komunizmus, že by voľba bola povinná. a ak niekomu je nejaká otázka ľahostajná tak sa zdrží. ale tým čo nie je prídu zahlasovať za alebo proti. tak nech sa rozhodne na základe odovzdaných hlasov. ako fakt na čo vôbec existuje referendum, ak je to podľa niektorých len drahý prieskum verejnej mienky a nič viac. pri tom aj tomu prieskumu verejnej mienky sa kladú samé prekážky do cesty. 350000 podpisov, nadpolovičná účasť a potom ešte aj schválenie poslancami???? teda mne vlastne zobrali právo podielať sa na moci? jediné čo môžem je vybrať si menšie zlo? totiž so žiadnou stranou nesúhlasím na 100 % teda vždy je to len menšie zlo. ja chcem ale nie menšie zlo, ale hlasovať presne za to čo chcem. teraz je referendum síce drahé, ale v budúcnosti vďaka voľbe cez internet to bude za prijateľnú cenu. chcem zrušiť (nie len obmedziť) poslaneckú imunitu, zaviesť e-voľby, kvôli budúcej priamej demokracii, alebo aspoň lacnejším a častejším referendám. a chcem o 50 poslancov menej aby sa vrátili náklady za toto referendum a sa ešte aj zarobilo 2x toľko.
    • gml

      suhlasim.

      co sa tyka navrhu na znizenie kvora minimalnej ucasti zo sucasnych 50%, je to samozrejme velmi pozitivny navrh. Aj ked, ak by nebolo ziadne kvorum, a o nejakej veci by rozhodlo napr. 1000 zucastnenych volicov v pomere 501 ku 499, tak je tiez na zvazenie ci by to bolo koser. Takze za rozumnejsie povazujem, aby o uspesnosti rozhodovala nie ucast, ale rozdiel v pocte hlasov (navrhujem 200.000) pre jednotlive moznosti. T.j., ak by v konkretnej otazke za ANO hlasovalo o 200.000 viac volicov ako za NIE (bez ohladu na celkove mnozstvo hlasov), tak by tato odpoved bola pre parlament zavazna. Uspesne by teda boli len hlasovania o takych otazkach, u ktorych je zrejma jednoznacna vola volicov (dana rozdielom min.200.000 hlasov).
      • alfa

        to ma zase hacik

        pretoze miesto otazky "ste za zrusenie imunity" by bola otazka "ste za zachovanie imunity" alebo "ste proti tomu aby imunita bola zrusena" a na zrusenie imunity by stacilo aby bolo menej ako 200.000 ludi proti teda teoreticky 0 ludi by bolo za zrusenie imunity a aj tak by to preslo :) (nie ze by mi to prave v tomto pripade vadilo)
        • gml

          nemas pravdu,

          kedze v tomto priklade by rozdiel hlasov pre jednotlive moznosti neprekrocil 200.000 tak referendum (v tejto konkretnej otazke) by nebolo platne. Ina by bola situacia, keby v otazke "ste za zachovanie imunity" hlasovalo napr. 100.000 ludi ANO a 300.001 NIE, vtedy by referendum bolo platne a imunita by musela byt zrusena.
  • okcif

    SaS nemusím...

    ...ale svojou existenciou prispeli k víťazstvu pravice. Keď už referendum byť musí,tak pravicovým voličom sa patrí na ňom zúčastniť a podporiť ho.
    • mirko.sk
      veru. šuster si vedel dať do koaličnej zmluvy priamu voľbu prezidenta a následnú jeho podporu koaličnými partnermi. sulík nedokáže to isté? žiadať od koaličných partnerov, aby vyzvali k účasti na referende ich voličov? nie nedokáže. nedokáže ani len to, aby jeho koaličný partneri aspoň držali hubu o zbytočnosti. kto vie prečo to nedokáže či skôr nechce dokázať.
      • crtk
        pretoze to bola cela uloha Schusterovej strany - ja vam pomozem zostavit vladu, vy mi zato date kreslo. Lenze Sulik si uz patrony vystrielal ucastou vo vlade a ziskavanim kresiel, takze za aku protihodnotu chce, aby niekto podporoval jeho referendum a delil sa s nim o jeho (pravdepodobny) neuspech a zodpovednost zan? A naopak, v pripade uspechu podporovat jeho (Sulikov) zisk? Ved uz teraz sama SaS robi agresivnu demagogicku kampan, aby zodpovednost preniesla na prezidenta.
      • other
        Vladna koalicia nema ustavnu vacsinu. Takze aj keby sa rozkrajali nedokazu zabezpecit zrusenie imunity inak ako referendom. Jedine ze by Fico prikyvol. To ale nebude zadarmo.
        • afinogenov
          A ako to zabezpecia tym referendom?Co vyriesi v pripadnom uspesnom referende kladna odpoved na tuto referendovu otazku: "Súhlasíte s tým, aby Národná rada Slovenskej republiky zákonom rozšírila možnosť prejednať konanie poslanca Národnej rady Slovenskej republiky ako priestupok na všetky priestupky podľa zákona o priestupkoch?" Ako sa tym zmeni platny USTAVNY zakon ?
          • cm0
            Právna sila výsledkov referenda je v období troch rokov od jeho vykonania fakticky väčšia, než akú má ústavný zákon prijatý Národnou radou. Ústavný zákon Národnej rady možno meniť kedykoľvek po jeho prijatí, ale rozhodnutie, vrátane ústavného zákona prijatého v referende, možno zmeniť alebo zrušiť ústavným zákonom Národnej rady (čl. 99 ods. 1) alebo ústavným zákonom prijatým v referende (čl. 99 ods. 2 Ústavy) až po troch rokoch. ustavny sud v naleze 31/97
  • crtk
    50%-ana ucast je absolutne v poriadku. Vlada byt musi, referendum a jehi "uspech" uz nie. Pokial nedokazate presvedcit ani len 50% obcanov, aby sa prisli k otazke vyjadrit, je jasne, ze je zbytocna. Navyse, nie je pravda, ze rozhodovat musi vacsina, pretoze v referende rozhoduje mensina. Je velmi, velmi mala pravdepodobnost, ze vacsina z celkoveho poctu volicov sa nielen zucastni, ale aj bude rovnako hlasovat. - a ak sa niekto snazi zbavit zodpovednosti, tak je to SaS. A humorna vsuvka - vysledok musi platit 3 roky. Takze ak by referendum preslo, pocet poslancov to uz pre toto volebne obdobie nezasiahne - no a pred dalsimi volbami tak zhrubaakurat uplynie termin na zrusenie vysledku referenda :-)))))
    • mirko.sk
      zlá implikácia. ak niekto nepríde sa vyjadriť ohľadom otázky tak to vôbec neznamená, že otázka je zbytočná. znamená to, že odpoveď na danú otázku je pre mňa irelevantná. že mi je jedno či to bude tak alebo opačne. v žiadnom prípade otázka nie je zbytočná. je relevantná aspoň pre tých 350000 občanov.
      • crtk
        spravna. Ak niekto nepride, znamena to, ze vec je zbytocna - on sa rozhodol, ze zbytocna je. No a ked sa (slovami milovnikov tohoto referenda) rozhodne nadpolovicna vacsina volicov, ze toto referendum je zbytocne ... Co je relevatne pre 350000 nemusi byt relevantne pre zvysne ~3 miliony.
        • mirko.sk
          zíde sa uznášania schopná väčšina v parlamente. 76 poslancov. hlasujú o normálnom zákone. 39 je za 37 je proti. zákon prešiel. prešiel hlasmi 39 poslancov zo 150. a tých 150 poslancov mohlo zvoliť menej ako 50% voličov. nemá teda tých 25,1% voličov čo hlasovali v referende väčšiu váhu? nie je lepšie ako stanoviť účasť na 50% stanoviť, že musí sa za návrh vysloviť dajme tomu 33,3% ľudí bez ohľadu na účasť v referende? vyriešila by sa tým prekážka účasti a dokonca by návrh prešiel s vyššou podporou ľudí ako keď sa zúčastní polovica ľudí a prejde to o jediný hlas.
          • crtk
            ako som povedal, parlament byt musi, referendum je dobrovolne. Ak nim chces nieco zmenit, je v poriadku, ak musis preukazat adekvatny zaujem o problem - to jest viac ako 1/2 volicov. Ani Ustavu nezmenis inak, ako minimalne 90 poslancami, na rozdiel od obycajneho zakona. Okrem toho je v referende bonus, ze vysledok je 3 roky nedotknutelny a aj potom moze byt zmeneny len ustavnou vacsinou (alebo referendom). 33% ludi za - bez ohladu na ucast ti nestaci, pretoze nemas ziadnu informaciu o zvysku. Resp. pas - 67% povedalo nie - aj pasivitou k danej teme. Klasicka snaha o podliezanie latky, ked aj tak nizko, ako je nastavena, je vysoko.
            • gml
  • vietor1

    Ze by to maso prodal na cerno?

    Nechcem sa hadat, ale doteraz sa Čl. 98 ods. 2 vysvetloval tak, ze sa pri navrhoch prijatych v referende postupuje v NR SR rovnako ako pri prijimani zakona. Nebolo to vysvetlovane tak, ze automaticky su vysledky referenda pravne zavazne rovnako ako zakon. Ak to ale teda plati tak, ako hovori SaS a je to aj naozaj tak, tak sa opsravedlnujem za neznalost zakona, lebo aj ja som to doteraz vysvetloval tak, ze to nie je automaticke. Ale je to zasa len dokaz toho, ze takmer cely pravny poriadok v tejto krajine je na dve veci, co sa tyka vykladu. A Ustavu nevynimajuc.
    • crtk
      chyba je, ze zatial tu nik nepopisal, aky je postup pri vyhlasovani zakona. Odsuhlasovanie vsetci pozname, ale co potom? Takisto, co ked niekto ten zakon spise - pretoze referendum neobsahuje nove znenie zakonov - staci par clenov vyboru, alebo nasledne s ich pracou musia suhlasit aj ostatni poslanci (a kolki?). A sranda na zaver - v clanku Ustavy o U. sude sa pise, ze US rozhoduje aj vtedy, ak prava obcanov su porusene necinnostou a ten, co to sposobil je povinny to napravit. Lenze vyssie v Ustave sa pise o NRSR prave to, ze poslanec nie je viazany prikazmi.
      • gml

        chciet od poslancov,

        aby na zaklade vysledku referenda pripravili paragrafove znenie zakona (poslanci niesu pravnici), a hlasovali zanho, ak je to v rozpore s ich presvedcenim, je fakt blbost. (a co ak 3 poslanci pripravia 3 paragrafove znenia, kazdy z poslancov zahlasuje za niektory z nich-cim splni ustavnu podmienku ze hlasoval v sulade s referendom-ale ziadne zo zneni nebude mat nadpolovicnu vacsinu?) vacsiu logiku by malo, keby po referende paragrafove znenie pripravil priamo ustavny sud a vyhlasil to za zakon.
    • baker
      A čo potom nález ústavného súdu 31/97? "V referende podľa druhého oddielu piatej hlavy Ústavy Slovenskej republiky nemožno priamo na základe výsledku hlasovania zmeniť ústavu. Prijatie návrhu v referende má ústavnú relevanciu v tom zmysle, že občania zúčastnení na hlasovaní ním Národnej rade Slovenskej republiky prejavujú svoju vôľu na zmenu Ústavy Slovenskej republiky tak, ako bola prejavená výsledkami tohto referenda." Drgonec by to mal vedieť, bol predsa v tom čase sudcom ÚS.
      • crtk
        mas + mal som dojem, ze existuje prekazka pre zmenu Ustavy referendom (a zmena poctu poslancov takou zmenou je), ale hladal som to v priamo v Ustave.
        • maxikubo

          re: prekážka priamo v ústave

          je v čl. 72, jeho znenie vylučuje priamu zmenu ústavy i priamu zmenu zákona hlasovaním v referende, netreba mať právnické vzdelanie, ani prax sudcu ÚS, aby sa dal indetifikovať obsah pojmu "jediný" a jeho význam pre právnu prax
          • crtk
            vdaka - cely text ustavy v hlave nenosim a ani sa mi nechce vsetko neustale podrobne citat. Ale predsa - ten clanok hovori, ze ma ustavodarnu a zakonodarnu moc. Napriek tomu - referendom je mozne zakon vyhlasit, resp. vysledok sa ma vyhlasit ako zakon. Nebol by to potom trochu rozpor s tym co si uviedol? Alebo len zakonom nemozno menit ustavu?
            • maxikubo
              • crtk
                • Akosom Michal
                  • temp.nick2
                    • Akosom Michal
                      • Akosom Michal
                        • temp.nick2
                      • temp.nick2
                        • maxikubo
                          • temp.nick2
                            • maxikubo
                              • temp.nick2
          • homo-sapiens
            Nemám právnické vzdelanie, ale mám pocit že Ústavný súd, ktorý svojim nálezom spravil z referenda najdrahší nezáväzný prieskum verejnej mienky postupoval v rozpore s ústavou a veľmi pravdepodobne na politickú objednávku. Čl.2 (1) Štátna moc pochádza od občanov, ktorí ju vykonávajú prostredníctvom svojich volených zástupcov alebo priamo. Čl.93 (2) Referendom sa môže rozhodnúť aj o iných dôležitých otázkach verejného záujmu. Čl.98 (1) Výsledky referenda sú platné, ak sa na ňom zúčastnila nadpolovičná väčšina oprávnených voličov a ak bolo rozhodnutie prijaté nadpolovičnou väčšinou účastníkov referenda. (2) Návrhy prijaté v referende vyhlási Národná rada Slovenskej republiky rovnako ako zákon. Čl.99 (1) Výsledok referenda môže Národná rada Slovenskej republiky zmeniť alebo zrušiť svojím ústavným zákonom po uplynutí troch rokov od jeho účinnosti. Chápem to tak, že občania môžu vykonávať štátnu moc priamo, v takom istom rozsahu ako ich zástupcovia - poslanci. Môžu v referende ROZHODOVAŤ, čo znamená, že výsledok referenda sa MUSÍ uviesť do života. Pokiaľ výsledky referenda môže NRSR zmeniť alebo zrušiť ústavným zákonom až po troch rokoch od jeho účinnosti, tak z toho logicky vyplýva, že referendum má minimálne silu ústavného zákona. Inak by bola hlúposť písať o ÚČINNOSTI referenda. Predstavujem si to asi tak, že keď sa napr. v platnom referende občania rozhodnú že chcú len 100 poslancov, tak ich v ďalšom volebnom období bude len sto. Inak by predsa občania o ničom NEROZHODLI a referendum nikdy účinnosť NENADOBUDLO, čo by zrejme odporovalo ústave. Nevidím potrebu aby poslanci podľa svojho vedomia a presvedčenia schválili či neschválili výsledky referenda zákonom. Jednoducho by prestal platiť zákon, ktorý hovorí že poslancov má byť 150 a nahradilo by ho referendum že ich má byť len 100 (výsledky referenda nie sú zákonom ale majú silu zákona, sú ako zákon). Nebolo by to zrejme ani v rozpore s čl. 72, NRSR by aj naďalej zostala JEDINÝM zákonodarným orgánom. Poslanci sú LEN ZÁSTUPCOVIA občanov a bolo by nelogické a nedemokratické aby zástupcovia óvplyvňovali alebo nerešpektovali rozhodnutie tých, ktorí ich zastupovaním poverili. Demokracia je predsa vláda ľudu a nie vláda zástupcov...
            • maxikubo

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 765
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 831
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 391
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 300
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 143
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 817
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 694
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 437