SME

Diskusia k článku: Budúcim právnikom chýba prax

Skĺbiť teóriu s praxou sa právnickým školám zatiaľ veľmi nedarí, hoci to skúšajú rôzne.

chevron-downchevron-up
Ak chcete prispievať do diskusie, musíte byť prihlásený predplatiteľ.
Prihlásiť sa
71 príspevkov

  • kapo10

    -

    treba suhlasit s tym, ze vyucba je odrthnuta od reality. velka vacsina pedagogov preferuje v zasade iba memorovanie sa textov zakonov, pripadne stavia testy na miestami absurdnom slovickareni. v takom duchu sa asi tazko rozvija nejake logicke myslenie ci sposob uvazovania pri rieseni pripadov. ad nejaka etika - ono tazko mozno hovorit o etike v pravnickom povolani, ked uz na fakulte vas na ucia, ze pravidla neplatia. najma ak ide o osoby, ktore rozhoduju z pozicie moci. ad kliniky - dobra vec, ale v zasade je ich malo a aj pocet studentov je znacne obmedzeny. zakladnym riesenim je menej studentov na fakultach tak aby bol iny pocet student a pedagog. potom sa aj vytvara iny priestor pre pracu na cviceni a potom je dolezita aj ina mentalita pedagogov. k tomu by trebalo zmenit aj financovanie skolstva, lebo to je nastavene nie na kvalitu ale stadovitost ! ad prax - treba vytvorit na nu aj adekvatny priestor pripadne dat podmienku povinnej praxe pocas studia. na SR je mnozstvo instituci, kde by student prava mohol posobit ( ak neratam prax u advokata ) ci uz je to prokuratura, sudy, centra pravnej pomoci, kataster nehnutelnosti a neviem co vsetko. len to by trebalo vytvorit efektivnu spolupracu medzi tymito instituciami a skolami navzajom aby student neprisiel a neprekladal spisy z jedneho suflika do druheho. viem si predstavit, ze "4tak" ci "5tak" by posobil na sude ako nejaky asistent napr. vysieho sudneho uradnika a podobne.
  • kereger
    cela Filozofická fakulta trpí týmto. napríklad na žurnalistike sa študent nemôže nijak zamestnať v praxi, lebo rozvrh je na 4dni z týždňa rozťahaný a vedenie nepovolí jedinú vymeškanú hodinu pre prax. sa čudujete potom, ž akí brigádnici píšu na SME pijáno. Niekomu to tak proste vyhovuje ;)
    • coldplay
      pravda. u nas nedajboze aby niekto, kto neprisiel na prednasku (su nepovinne) alebo na cvicenie pouzil ako ospravedlnenie nieco v zmysle "bol som v radiu/tv/novinach/ agenture....", lebo hned ho zdrbu, ze ci je to pre neho prednejsie ako skola a nasledne musi pocuvat 10 minutovy prihovor o tom, ze je student a ako student ma len jedinu povinnost - byt v skole, ine povinnosti nie su povinnostami. A rozvrh je ciste diletanstvo - mat 3 predmety roztahane na 4 dni a to este tak ze prednaska pred obedom, cvicenie o tretej... je na zamyslenie.
  • Sethanon
    Mna by hlavne zaujimalo ci sa vsetci ti pravnici aj realne v oblasti prava zamestnaju. Ved ich kazdy rok koncia stovky...a to s tymi koncipientmi viem ze je problem doteraz. Najst si takuto nejaku prax je velmi velmi tazke. Mam dvoch kamaratov na prave.
    • coldplay
      mam zopar kamarataov, co chodia na pravo a rozpravali, ze vacsina z tych, co prave teraz koncia vobec nerozmyslaju nad tym, aby isli na sud, alebo robit advokatov (realnost teraz nechajme bokom :) ). Vacsina je tam preto, aby mali vysku, dalsi chcu ist do statnej spravy, zopar ostat ucit na skole, velka skupina uvazuje o odchode do zahranicia (tam si so slovenskym pravom mozu trhnut :) ), atd...
  • tnecniv
    Prémium

    Slovenské školy chrlia toľko

    právnikov, že môžeme nimi "tapetovať". Nechápem, prečo najlenivejších a najneschopnejšich zamestnáva štát ako SUDCOV A PROKURÁTOROV. Keď sa pozrite na rodostrom niektorej rodiny sudcov a prokurátorov a ich zamestnávateľov zistíte, že vytvorili RODINNU MAFIU s podporou ŠTÁTU.
    • MIstreat

      Ved kto za to moze?

      Zase len nasi super politici, keby miesto 5 rocnej koncipientskej praxe zrusili vsetky sukromne pravnicke skoly a 2 statne, tak by vznikol asi idealny stav s dvoma fakultami, ubudlo by absolventov a keby sa prisne strazila korupcia tak by zvysil aj ich kvalitu.
  • turcan_100459

    etika v praxi

    ked na praf UK chcete poziadat o zmenu rozvrhu koli robote ( zozeniete si fleka u dakeho advokata) tak vam tam povedia ze ste prisli studovat a ked chcete pracovat mate prerusit studium( osobna skusenost mnoho rokov dozadu ked tam este sefoval byvali dekan). Potom vam neostava nic ine len etika v praxi - najst sposob ako ***** so systemom. A vzdy sa nasiel.
  • vball
    ja mam inu otazku - ked rocne skonci na slovensku 2000 pravnikov, tak kde asi maju prax zohnat? totizto kde nieje dopyt, tam sa tazko ziskavaju skusenosti, podobne ako ich kolegovia s masmedialnej komunikacie, socialnej prace, atd. ... toto je fakt uz niekolko rokov, tak nech neplacu ked vystuduju
  • joss

    Buducim pravnikom chyba prax

    To je ale perla ako titulok.Stupidne, ale zial v dnesnej zurnalistike bezne.Ma alebo moze im snad nechybat, ked nemozu nijako mat absolvovanu dostatocnu prax? Je to sice automaticky pravdive tvrdenie, ale co tym chce autorka povedat? Asi tak maximalne zaujat.
  • stori

    Totálne keci ......

    Murár ktorý sa práve vyučil Vám môže postaviť dom aj bez praxe, automechanik ktorý sa práve vyučil Vám môže opraviť auto a podobne. Väčšina povolaní ktoré ovplyvňujú naše životy nepotrebuje žiadnu prax (ak nepočítam šaškáreň s absolventskou praxou). O tom či nejaký podnikateľ (živnostník) prežije rozhoduje predsa samotný trh, a u advokátov zvlášť, nakoľko klienti si ich vyberajú zväčša podľa referencií. Tak prečo by mal právnik praxovať 5 rokov za minimálnu mzdu? Pripomínam, že väčšina praxe pozostáva v upratovaní kancelárie a vyvážaní cteného advokáta po stretnutiach aby si mohol vypiť. Tak potom na čo sa tu hráme. Veď predsa právnik sa nestane advokátom len tak. Po absolvovaní praxe musí ešte zložiť skúšky v advokátskej komore. Ak je slabý tak skúšky nespraví .... alebo to tak nie je? Celý tento humbuk je len o tom ako eliminovať konkurenciu a odovzdávať svojich klientov svojim detičkám, presne ako na súdoch, kde mená úspešných čakateľov na sudcu sa podozrivo zhodujú s už existujúcimi menami sudcov. O nič iné nejde.... a my ostatní im to iba ticho tolerujeme.
    • seth82
      No tak to určite :) Už sedliacky rozum hovorí, že človek bez praxe a skúseností nedosiahne optimálnych výsledkov - ako inak, ako počas aplikácie svojich vedomostí do praxe zistí všelijaké výnimky a ako vychytá svoje muchy? Nie nadarmo napríklad tu v UK na právnických fakultách fungujú takzvané "mock courts", "mooting" a podobné súťaže, ktoré dajú študentovi možnosť pocítiť, ako to na súde chodí a čo môže očakávať. Takže sorry, ale tvoj tvrdenie je pritiahnuté za vlasy.
    • simondd

      ((:

      Studujem 4. rocnik na UPJS v KE odbor pravo a nie - bez praxe skratka sa dokonalosti pravnej nenaucis ;) staci trivialna otazka vyucujuceho a student, ktory je nauceny zakon na 120% na nu neodpovie lebo z minimalne 75% je chapanie prava o tom, ako si student dokaze pospajat suvislosti, jednotlive instituty, preco ano preco nie.. ani matematiku sa nenaucis len tym, ze vies zakladne matematicke operacie bez log. uvazovania.. a pravo je dost dost o logike..
  • Over09
    Prémium

    Tristná situácia

    1. Načo je krajine ako Slovensko 6! právnických fakúlt, ktoré ročne vychrlí 2000 ľudí? Povedzme ČR (2x väčšia krajina) má 4 PrF (ktoré sú síce väčšie, ale ani zďaleka nie tak, aby na jednej končilo v priemere 1000 ľudí ročne) a hypertrofia absolventov a obrovská masa konkurencie je pociťovaná aj v ČR. Úplne bohate by nám stačili 2 kvalitné PrF (BA a KE?) a nie týchto 6 no... ústavov často pochybnej kvality. 2. Totálna absencia chápania jednotlivých právnych inštitútov v praxi. Bolo by aspoň minimálnym štandardom zaviesť na každej Prf aspoň niekoľkostoviek hodín povinnej praxe počas štúdia. Buď si študent nájde vlastnú prácu, alebo má fakulta zazmluvnených pár zamestnávateľov, ktorým priebežne študentov na prax dohadzuje (áno, hoci aj zadarmo, počas štúdia je to snáď ešte tolerovateľné). Samozrejme, súvisí to aj so súčasnou obrovskou masou študentov, ktorú proste nie je kde zamestnať, jeden problém tak podmieňuje druhý. Je hrozne smutné, že dneska môže vyliezť z PrF absolvent, ktorý (snáď) obrazne nevie povedané, aký je rozdiel medzi zamietnutím a odmietnutím v civilnom konaní, lebo holt, no, skúška z procesu bola už dávno, a kto si to má pamätať, že. Myslím si, že je každému jasné, že aj keď sa študent PrF snaží zvládnuť viac, než je nutné minimum, ktoré ho nejak pretlčie do ďalšieho semestra, tak PrF nie je tak náročná, aby ho zamestnávala (minimálne počas semestra) každý deň od rána do večera a čas na tú prax si proste nájsť vie. 3. S predchádzajúcim súvisí stále nezmyselný systém vyučovania na PrF. S hrôzou počúvam, ako sa na skúšky na slov. PrF memorujú celé paragrafy a zákony, pretože jednak je vo valnej väčšine zakázané používať predpisy (opravte ma, ak sa mýlim a toto sa zmenilo) a jednak je známka "najvyššej kvality" poznať nejaké ustanovenie naspamäť. Ťažko k tomu povedať, čo je absurdnejšie a čo to má spoločné s nejakým praktickým životom. Absenciu predpisov dokážem ešte ako-tak pochopiť na skúškach, ktoré sú koncipované povedzme čiastočne všeobecnejšou formou, kde musí študent preukázať povedzme schopnosti chápať jednotlivé inštitúty všeobecne, pojmovo a v ich vzájomnej prepojenosti. Tj. to, od čoho sa potom už konkrétna právna úprava odvíja a na čom sa zakladá. Každopádne aj takéto skúšky by mali byť vždy doplnené nejakou praktickou čásťou (príklady, príklady, príklady - reálne príklady), kde študent môže používať toľko predpisov, koľko sa mu len zachce. 4. Zaviesť celú výuku ako nepovinnú. Znie to možno paradoxne, ale VŠ nie inštitút, kde má študenta niekto vodiť za ručičku a ukazovať mu kam má isť. Nie, má tam ísť preto, pretože tomu, čo študuje, sa chce venovať a musí sám vyvinúť nejakú snahu, aby to dosiahol. Ak má niekto pocit, že ako krásne so všetkým vy***al a nemusí ani na semináre a cviká chodiť (o nejakých prednáškach, ktoré sú prežutím knihy ani nehovorím), tak nech krásne po 1-2 semestroch padne na hubu a spamätá sa. Profil absolventa PrF sa musí radikálne zmeniť, radikálne musí byť nútený do styku s praxou, nemá byť jeho hlavnou náplňou memorovanie sa paragrafov, odstavcov a noviel (učenie sa z novely v nekonsolidovanom znení a memorovanie jej jednotlivých ustanovení je totálnym tragikomickým vrcholom, áno, aj to som už videl), ale chápanie významov jednotlivých inštitútov, schopnosť efektívne hľadať nie len v predpisoch, ale vo všetkých informačných zdrojoch - v judikatúre, komentároch, inej literatúre - dokázať si z toho vytiahnuť to podstatné a konfrontovať to s nejakým svojim kritickým postojom. Inak sa z tohoto marazmu nikdy nevyhrabeme.
    • furtwangler

      ...

      K tomu bodu 3. Mozem hovorit o UPJS. Ano, stale sa memoruju cele zakony (nie do pismena, ale to, ze to mozes povedat aj trochu inymi slovami, nijako nevylucuje, ze ide o memorovanie). Zopar (mozno) vynimiek: a) Jeden doktor na katedre SP nas nutil rozmyslat a argumentovat na seminaroch (SP III - proces), ale boli to skor take pokusy jednotlivca a nie nieco, co ''system'' predpoklada a podporuje. b) Priebezne hodnotenia (boli dve za semester) na katedre ObchP sa skladali z testu a druhu cast tvorili prakticke priklady, ktore bolo treba riesit s pouzitim prislusnych predpisov (toto je jediny pripad, kedy boli povolene zakony pocas testu ci skusky) - prvni vlastovka? Myslim, ze na ObchP III (cize MOP) takto vyzerala aj skuska (prve dva semestra bola ustna). c) Na predmete Ustavne sudnictvo SR (volitelny) sme na hodine asi dvakrat pisali navrhy na zacatie nejakeho konania na US SR (velmi tak heslovite, ale predsa sme si to skusili), to iste je predmetom skusky (napisat kompletny navrh, ktory by US SR aj normalne prijal). Toto je dalsi priklad progresivneho pristupu. Tak to je asi tak vsetko, inak viac-menej platia tie iste absurdity, ktore popisujes. Nie vzdy je to extrem, ale v zasade je atmosfera taka. Pridal by som este bod 5 - ustne skusky. Ustne skusky v sucasnej podobe su vlastne ekvivalentom diktatury. Ak je skusajuci spravodlivy, ma dobru predstavu o tom, co zodpoveda kazdemu zo stupnov hodnotenia, ma dobru predstavu o tom, co je potrebne vediet pre prax alebo co by pravnik mal ovladat, a zaroven presne to aj vyzaduje, a studentom su tieto jeho kriteria oznamene a dobre zname, v zasade nemame problem. Ibaze ziadna kvapalina nie je idealnou kvapalinou a realita je skor puding: 1. a) Niektori skusajuci nie su spravodlivi ani profesionalni, co si budeme nahovorat. b)Ini zas nemaju celkom dobru predstavu o tom, co ma zodpovedat jednotlivym stupnom hodnotenia a tak sa moze stat, ze dvaja studenti dostanu za rovnako kvalitnu odpoved dve rozne znamky, medzi ktorymi je rozdiel vacsi ako jeden stupen. 2. Aj ked otazky na skusku byvaju dane dost vseobecne (no casto to neplati a su aj extremne, az komicke pripady), skusajuci radi zachadzaju aj do uplnych detailov (tym nemyslim do hlbky problemu, ale skor nieco ako ''aka hlboka moze byt studna, aby nebolo potrebne ohlasit jej stavbu SÚ?''). Samozrejme miera, akou sa u jednotlivych skusajucich tieto detailne otazky podielaju na vyslednom hodnoteni, je rozna - niekedy mozno indukciou zistit, ako bola konkretna otazka brana do uvahy - ale uz len samotny fakt, ze taketo otazky su kladene uplne bezne a zrejme kazdemu, podporuje tvoj zaver, ze ''znamkou najvacsej kvality'' je pre mnohych skusajucich prave schopnost odpovedat na taketo detailne otazky. To nas opat privadza k bodu 1b), ale tiez z toho plynie nieco horsie: 3. Kedze student nevie, kolko takychto nezmyselnych otazok na ustnej skuske dostane a ako budu zohladnene, navadza to na to, aby sa na ne pripravil, ergo na bezbrehe, iracionalne a hlavne uplne zbytocne memorovanie. Nelamem palicu nad ustnou formou skusky ako takou, no urcite v takej forme, ako ju pozname, je mimoriadne narocna no sucasne je jej efektivita velmi nizka. Otazku moznych rieseni necham nateraz otvorenu...
  • cumil

    vo väčšine vyspelých krajín...

    sa na škole študuje (intenzívne na plný plyn) a prax sa nadobúda vo firme. Ak niekto popri štúdiu pracuje... tak to zriedka býva chápané ako výhoda. Keď človek padne do praxe, dosť často končí jeho "študovanie" a na nič iné ako na zamestnanie nemá čas. Najkrajšie sú výroky ako v tomto článku: ... v porovnaní s minulosťou kladú dôraz na rozmýšľanie študenta, a nie na učenie sa naspamäť. Otázka: ako možno rozmýšľať ak má človek prázdnu hlavu? Ako môže počítač počítať, ak má pamäť prázdnu? Podstatou je to, že viaceré predmety a odbornosti treba študovať Pokiaľ začnete študovať anatómiu, cudzí jazyk, účtovníctvo, právo.... premýšľaním - tak sa vydávate zlou cestou a dostanete sa na úroveň: čo by bolo keby.... Tí čo píšu takéto články plné perál .... nemajú pojem o vzdelávaní a pedagogike. Nestačí naučiť kde hľadať..... ale aj čo hľadať. Značná časť študujúcich sa chváli, že majú problém si zapamätať to čo čítajú a študujú.... Nebolo by zlé, ak by aj lekári neštudovali spamäti....naučili ich rozmýšľať...... a hľadať slepé črevo v otvorenom pacientovi. Princíp: učiť sa spamäti, cvičiť, opakovať....rozmýšľať, porovnávať..... funguje od remeselníka až po fyzika. Len dnešná doba používa hlúpu metaforu: netreba si pamätať, stačí rozmýšľať (ale ak si človek nepamätá a alzheimer mu v podstate ani nemá čo skrývať keď si nič do hlavy neuložil....tak niet o čom rozmýšľať). - naspamäť....... mechanicky ukladať do pamäti presné údaje, definície.... - naspamäť .......ukladať do pamäti údaje, informácie... v súvislostiach Rozmýšľať učia na FILOZOFII.... aj tam však najprv musia naplniť pamäť (mechanicky, v súvislostiach)
    • zakryl
      Neviem odkial beries tieto blaznive myslienky. Studenti prava vo 'vyspelych krajinach' ako hovoris samozrejme pracuju popri studiu, vela skol to ma povinne ze student musi dokoncit niekolko hodin praxe ktoru si musi sam najst (aspon tu v Holandsku). Samozrejme, treba sa ucit vela a hlavne na pravnickych fakultach, ale v porovnani s hodnoutou ktoru dostanu ak si spravne vyvinu spravne mysliace schopnosti je to zanedbatelne. Pravnik neni doktor, ma dostatok casu vsetko si pripravit a skontrolovat, ziaden zakon naspamat vediet nepotrebuje, potrebuje vediet spravne a logicky uvazovat a hlavne pomoct klientovy. V holandsku napriklad odporucaju studentom ucit sa 40-50 hodin tyzdenne, teda aspon tym co nemaju relevantnu pracu, lebo ty potrebuju dobre znamky aby sa uplatnili. Okrem toho ale studenti konzultuju pravidelne pripady, zakony a v prvom rade sa univerzita snazi o to aby boli potom schopny uspesne pracovat v obore.
  • tysialekuffa

    1.Dristy o "chybajucej praxi absolvetov"

    su uplne mimo, absolvent logicky nemoze mat za sebou nejaku vyznamnu prax, pretoze studoval, chodil do skoly..., prax pocas studia ma pre studenta skor informativny, ako prakticky vyznam, ked ma nejaky zamestnavatel problem prijat absolventa "bez praxe", tak je to bud neschopny insolventny luzer, ktory sa boji, ze ho zruinuje par korun, alebo absolventa jednoducho nepotrebuje... 2. Pravo dnes absolvuje tolko ludi, ze velka vacsina absolventov prava je nutena robit nieco ine..., nejaka "prax" nic nevyriesi :)

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 14 526
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 195
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 284
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 7 727
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 849
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 014
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 204
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 069