SME

Diskusia k článku: Psychologička: Deti majú priveľa slobody, doma aj v škole

Súčasní školáci sú nesamostatní a egoistickí, upozorňuje na začiatku školského roka psychologička Eva Gajdošová z Paneurópskej vysokej školy v Bratislave.

chevron-downchevron-up
Ak chcete prispievať do diskusie, musíte byť prihlásený predplatiteľ.
Prihlásiť sa
47 príspevkov

  • smiler

    So svojou dcérou

    som sa snažil vždy rozprávať, kedykoľvek sa to dalo, vždy mi povedala viac ako mame, a trvá to podnes. Aj keď už má 28 a má skvelú prácu, ktorá ju baví a napĺňa. Vždy sa radi stretneme a porozpráva mi o svojich trabloch v práci, v osobnom živote a ja sa snažím jej poradiť a ona to berie. A máme kopu spoločných záujmov, ako je napr. film a literatúra, o ktorých sa môžeme baviť deň a noc. Je to skvelý pocit, nájsť sa s dieťaťom na jednej vlne. Doprial by so to aj dnešným rodičom, aby viedli deti k podobnému vzťahu :o)
    • FUNK4ever

      GRATULUJEM!!!

      ja som na tom podobne... moji synova (26 a 24) sú fajn chalani...ale komunikujú radi aj s mamkou aj so mnou...ja mám 50... spoločné záujmy sú super...je to živná pôda na spoločné debaty a aktivity...rozvíja to vzťah vo všetkých jeho podobách... u nás je spoločný záujem hudba...jazz...soul...FUNK...na tom fičíme a tešíme a bavíme sa...:o)))... PS1: neznášam, keď staršia generácia šomre na tých mladých, akí sú zlí a nevychovaní...pretože...je to v PRVOM rade vizitka tej staršej generácie...nie tých mladých... PS2: a ešte ma vytáča, keď rodičia za správanie svojich detí obviňujú IBA školu...to je brutálny hnus...chudák učiteľ sa môže aj "rozkrájať!, ak dieťa v rodine nedostalo elementárne základy vo vnímaní slušnosti a hodnôt vôbec... pekný deň...:o)))...
  • inzinier132

    Ja mám taký dojem,

    že ak by tie dve psychologičky pracovali v Nórsku a s deťmi,tak by asi prišli aj o diplom. Ale - nedovolím si tvrdiť,že Nórska výchova detí je "optimum". Možno by to chcelo detailnejšie porovnanie ..........
    • eriaesta
      Prémium
      Tiež mám taký nejaký rozpačitý dojem... neviem, podľa mňa ak dieťa trpí nechuťou ku škole, pochvaly mu nepomôžu. Možno zaujímavejšie vyučovanie. Deti by mali chodiť do školy preto, že chcú robiť zaujímavé veci (aspoň časť dňa) - nie preto, aby boli pochválení - ak ich činnosti budú baviť, nebudú potrebovať pochvalu, sama činnosť bude "odmenou". Pochvala/odmena/známka je barlička pre učiteľa. U mňa trošku sklamanie z rozhovoru...pripadalo mi to povrchné. Zastaralé. Dnešné deti žijú v inom svete ako my kedysi a treba aplikovať aj iné formy výchovy.
      • JH
        deti nemaju chodit do skoly robit zaujimave veci ale ucit sa...a to niekedy nie je zaujimave ale nevyhnutne...tak ako sme to robili my...teraz by sa kazdy len hral, zabaval a uvolnoval ale potom sa detom na sebe nechce makat...a vsade kde clovek pozrie je nevychovany fracek..
      • marol

        Zastaralé?

        Pozrime sa, kam doviedla tzv. moderná liberálna psychológia v Európe mládež na školách. Rodičia ani učitelia si nevedia rady s deckami a nemajú na ne žiadne páky. Tie si robia, čo chcú a len to, čo ich baví. Nie, škola nemá byť len krúžok zážitkov. Škola má pripraviť deti na to, že budú v živote robiť aj to, čo ich nebaví.
      • tricky
        presne tak. problem nie je v detoch, ale v skole a skolstve. doba a spolocnost sa rapidne zmenil a s nou aj poziadavky a naroky. no a skola je ta ista skola ako pred desiatkami rokov. deti sa tam proste neskutocne nudia. su frustrovane.. nemyslia si pedagogovia, ze to ich spravanie je protest? tie deti su tam doslova mucene. civiet na tabulu, nic nemost, sam prikaz, zakaz. to je aka samostatnost? samozrejme, ze nie su samostatne.. ved k tomu v skole ani nie su vedene. naopak su vychovavane ako vojaci. hlavne budte ticho a pocuvajte. tak O COM?? na vyucovani by mal ucitel hovorit menej ako ziaci. forma vzdelavania by mala byt viac praktickejsia, nielen nieco opakovat dookola a nebodaj este nieco pisat rukou do zosita a zabit polovicu vyucovacej hodiny. pisanim. sranda je, ze aki su ucitelia vzdelani a aj tak nechapu, co sa deje.. a co tak sa opytat deti???? preco sa im nechce chodit do skoly...
        • mattatjah1

          Ak by si nechal na deti

          čo majú robiť v škole, tak sa nič nenaučia. Tak ako písali iní, škola nie je miesto na zábavu. Žiaľ, problém je v tom, že je základná škola povinná a všetci ju viac-menej musia absolvovať, či už vyjdú z deviatky alebo zo šestky. Navyše každá škola je platená od počtu žiakov a preto žiaden riaditeľ nebude zbytočne pripravovať svoju školu o peniaze vylučovaním pre neprospech, zlé správanie, atď. A to je začarovaný kruh. Štát uzavrel učiteľov, ale v podstate aj žiakov do kruhu z ktorého sa nikomu nechce vystúpiť. Učitelia chránia seba a žiaci (ich rodičia) chcú mať školu čo najskôr z krku. Nič ich nemotivuje učiť sa. Nás ešte viedli v škole niektoré učiteľky zo "starej školy", ktoré boli prísne a nekompromisné, ale pritom mravne na výške a odborne dobré. Ako žiaci sme sa ich (v dobrom zmysle!) báli. Spätne si uvedomujem že to boli tie najlepšie učiteľky a vychovávateľky. Dnes si však učiteľka nemôže dovoliť byť takou, najmä na štátnej škole. Ja nevidím budúcnosť školstva v dobrom svetle, pokiaľ ľavicový liberalizmus nezmizne na smetisku dejín (a to tak skoro nebude).
          • tricky
            nie, nenechavat na deti, co mnaju robit v skole. na to su este neskusene, aby to vedeli posudit. ale KOMUNIKOVAT s nimi. opytat sa, preco bola hodina nudna, ako by si ju predstavovali. rozpravat a rozpravat. a vykonat take zmeny, ktore prinesu spokojnejsi proces vzdelavania ako pre deti, tak pre ucitelov. ved jedni aj druhi chodia z tej skoly jak z bitky o Verdun..
            • mattatjah1
              • tricky
                • mattatjah1
  • ll46

    Toto je typický

    "vedecký" prístup k výchove. V tejto súvislosti ma napadol jeden starý vtip. Príde Móricko zo školy a v žiackej knižke má poznámku - Váš syn nebol pripravený na vyučovanie. Otec ju podpíše a do ďalšieho riadku napíše - Váš žiak odmietol večeru. A o tom to celé je.
    • Proletáři VZVSP!!!
      Prémium
      Veľmi dobre povedané! Myslím si, že pani psychologička a tak aj mnoho pedagógov a celkovo spoločnosť zabudla na čo by škola mala slúžiť. Má poskytovať vzdelanie, nejaké základy na ktorých vie človek v budúcnosti stavať. No spoločnosť vníma školu skôr ako nástroj indoktrinácie, ako nástroj na vychovanie poslušného občana, ktorý sa bude podriaďovať autoritám a plniť ich rozkazy. Zborové vstanie keď vojde učiteľ do triedy, zoraďovanie sa, podávanie hlásení atď. Takáto výuka sa hodí do armády, kde potrebujete vychovať vojaka, ktorý bez rozumu pôjde obetovať svoj život pre vlasť. Na druhej strane, kde je pri výuke dejepisu vysvetlené ako a prečo? Napríklad, čo viedlo ľudí k tomu, že sa Hitler dostal k moci. Alebo prečo sa v literatúre študenti učia roky narodenia a úmrtia básnika, ale nerozoberajú sa múdrosti ktoré povedal? Mimochodom, keď sa pozriem spätne, tak práve tí "grázli" z posledných lavíc to dotiahli v živote najďalej. Asi to bude tým, že kaď na nich niekt zvýši hlas, tak nestiahnu chvost a nezačnú poslúchať rozkazy.
      • tricky
        presne tak.. moji byvali spoluziaci tiez. vynikajuci ziaci bez konkurencie. a dnes robia podradne roboty. nevedia sa uplatnit. lebo bezhlavo pocuvali. a potom vysli von a... bolo to uplne inac a neskoro. hlava uz vygumovana. skoly nas absolutne nepripravuju na realny zivot. maju svoj. ten spred 50 rokov..
  • xSTUFF

    Nesuhlasim

    Nesúhlasím, ze by nesamostatnost a egoizmus mal byt všeobecný trend, skôr sa mi zdá, ze je to okrajové. Pozorujem neskutočne množstvo samostatných deti okolo seba až sa niekedy so známymi čudujeme, ze ako sme boli "inde" v ich veku a myslím tým radové nižšie. Priznávam, ze to môže byt subjektívne vnímanie a pozorujem maly vzorku:)
  • Duro N
    Prémium
    Blog

    Deti a ich sloboda je dosledok lenivosti

    Rodicov. Rodicia su lenivi mat deti pred 35. Neskor su neschopni vychovavat. Chodte sa pozriet na rodicko 12 rocneho dietata sami dedkovia cez 50 z ktorych srsi neschopnost Mali by to byt start otcovia s vnucatami.
    • cogsci
      myslim ze je to lepsie ako ked maju deti deti. najvacsia katastrofa je ked si decko spravi 20-25 rocny pubertak, taky nevie nic, nieto este deti vychovavat.
      • Duro N
        Prémium
        Blog

        Sa mylis

        1) 25 nie je pubertiak puberta je niekde okolo 12-15. ked deti maju deti sa hovori o 16-18 2) Ak mas pocit ze 20-25 nic nevie tak si odtrhnuty od reality 3) 40tnik sa uz s tazkostami vie vyrovnat (jedine ak to je dalsie dieta) so zmenou svojho zivotneho stylu prichodom potomka, fyzicky nevladze aj ked je sportovec a mysli si ze aky je cool. Vidim to vsade okolo seba 4) Clovek vo veku dedka je absolutne odtrhnuty od deckeho chapania a sposobou sprava sa k detom ako dedko. 5) Dedko vie jedine narozdiel od 25 rocneho - dat viac materialneho - a z toho potom vyrastaju tie rozmaznane egoisticke kreatury - nemam na teba cas (rozumej nevladzem) ale chod do obchodu a kup si nieco
        • cogsci
          To s tou pubertou bola samozrejme metafora na kazdodennu skusenost, kde vidim, že 20-25 rocni su nesamostane "deti", mama hotel, tí co maju 20 a su uplne telce co je pochopitelne vsak len nastupili do skoly, a tí co maju 25 ju prave skoncili ale aj tak toho moc nevedia lebo slovenske skolstvo je ***** Zamestnaj 20rocneho a uvidis co vie a ze je to na míle vzdialene od samostatnosti. Netvrdim, ze je to nieco negativne, tak to proste je a vzdy to tak bolo. Vsak uz v starovekom grecku sa u muzov povazoval za najvhodnejsi vek na zalozenie rodiny 30+. V nizkom veku(+-20) sa mnozila vzdy len luza, otroci a ina spodina. Tam je pochopitelne ze je 50tnik dedo, lebo do 60tky skoncil svoj biedny zivot. Inak vsade inde sa povazuje 50tka za stredny vek. Dedko je 70+.
          • Duro N
            Prémium
            Blog

            Za posledny rok sa u mna vystriedalo

            6 cca 22 rocnych zamestnancov. 2 ja nepouzitelny sa vratili na Vysku 1 tak vseliak 2 ja su fakt dobri makaju na sebe stihaju VS aj robotu trochu su v strese skolu davaju na same Acka 1 sa vykaslal na denne chodi na dialkove stiha robotu na 100% a v marci bude mat dieta - zo vsetkych je najviac v pohode. Skolu dava na Acka Musim podotknut ze vsetci su skor zo strednej az socialnejsej vrstvy. Nevidim tam ziadnych pubertiakov Dedko je ten kto ma vnuca aspon u nas . Vnuca je fajn mat niekedy po 50tke .Kto ma dieta po 50 je egoista.
  • LubkaK
    A zase sme sa z clanku nic nove nedozvedeli. Len sa tocime v bludnom kruhu. Rodicia stratili paky odkedy sa do skol a koniec koncov aj zakona votreli prava dietata. Dat po zadku - to ani nahodou, na verejnosti ani pomysliet a doma tiez nie, lebo nejaky aktivny sused by mohol zavolat socialku. Dat nejaky zakaz - boze uchovaj, ved by sme tym branili detom v ich slobodnom rozhodovani a deti na to predsa maju pravo. Pomaly cakam kedy budu rodicia postihovani aj za to, ze donutili dieta ist do skoly v den, ked sa zrovna jemu nechcelo.
    • tricky
      hahahah. s tou socialkou.. ale to myslis, ze by bola naozaj sanca, ze za jednu po zadku by odnali dieta? napriklad keby to mal niekto na videu?? lebo potom by vsetky opalene osady zivali prazdnotou. ved tam deti chodia bose v zime a denne dostavaju nie tak po... zivotne podmienky su rovno na basu. no som sa zasmial. ale keby sa to stalo mne, tak by som cely svoj zivot venoval dokumentacii tych osadnych podmienok a uverejnoval po bilboardoch a pod.
  • isabelle

    nie privela slobody ale nezmyselna napln

    Skolstvo a metody vyucba sa zasekli niekde za Marie Terezie, Komesnkeho idealy ze by ucil mal nie nosit vedra (nalievat vedomosti), ale rozpalovat ohen (zaujmu) su ta tam. Doba sa vyvija a to co stacilo volakedy, slepa dispicplina, uz dnes stacit prestava. Ale skolstvo sa odmieta prisposobit a trva na starom. Kedze uz je trapne trvat na sedeni z rukami za chrtbom, ktore bolo bezne za sociku, nehovoriac o trstenici (este za mojich cias ucitelia grazlikov napr. nemali problem tresknut pravitkom ci ucitelka prstenom s kamenom po cele)...a prirodzenej autority niet, nakolko obsahovo ucivo je nazazivne, nutnost memorovat sa rozpada. K discipline sa neda vratit bez dokladnej obrody. Realny koncept od tych co by mali byt odbornikmi, ako napr. pani psychologicky chyba. Naco studovala VS ked len konstatuje to co vie kazdy. A nejake navrhy, vizie, nic. Len sa primkyna k tomu co volakedy fungovalo a smuti za discipninou (vonkajsou). Ked vsak nedokazeme deti zaujat, tym ze ich budeme vzdelavat primeranejsie dobe (mam 2 deti na ZS a vidim ake kvanta zbytocnosti sa ucia), nenastane u nich vnutorna motivacia a ta ked nie je, je koniec. Ta vonkajsia sa totiz po case rozptyli ako smrad.
    • violinmaker

      Diskutujúci je pán/i učiteľ?

      Keď si dovolí napísať toľko nezmyslov? Naše školstvo bolo jedno z najlepších v Európe, vedelo sa podriadiť trhu práce, miest ktoré boli pre dané povolania nevyhnutné. Predstavte si, že po revolúcii, k nám chodili zo Škandinávie, krajín ako Dánsko, Nórsko, Fínsko aby si tento systém osvojili, zaujímavé že práve to Škandinávske je poslednou dobou tak vyzdvihované. Takže určite nezaspalo ako tvrdíte, za "Márie Terézie" Školstvo zničilo svojské "Slovenské nazeranie na to čo je liberálne a demokratické"... žiak môže učiteľovi skákať aj po hlave a nemôže s tým nič urobiť, lebo by to bolo proti právam jednotlivca, potláčanie osobnosti a kadejakých iných nezmyslov. Zaujímavé že to takto nefunguje ani v tých naj demokratickejších krajinách, určitá disciplína v triede musí existovať. Na to aby sa celá trieda rozptýlila stačí jeden žiak, chcel by som vidieť, ako by ste sa správali v triede, kde máte takých žiakov polovičku. Chcel by som Vás vidieť, akoby ste za takýchto podmienok chceli vysvetľovať učivo a ešte spôsobom aby to bolo zaujímavé...
      • isabelle
        Som rodic deti, jedno so skutocne silnym ADHD az si to niektori zamienaju s auti prejavmi (nielen zakryvanie nevychovanosti, ale na mozgovom grafe potvrdene) takze o zaujati deti nieco malo viem. Pravidlne navstevy psychologiciek kde mi uz rozne z nich potvrdili ze predsa len nieco o tom tusim, nakolko skor casto pocuvaju oni mna a jednej z nich prave pomaham ac nestudovana vypracovavat program ako menit osnovy aby boli nielen pre tieto deti zaujimavejsie, nakolko to mam tiez z praxe. Ona to ma ako ulohu a napriek tomu ze uz roky s tymito detmi pracuje prakticky, doma ich nema. S ucitelmi deti tiez uzko spolupracujem. O tej uspesnosti nasho skolstva - v previazanosti vedmosti, v tom ako ich pouzit sme na jednej z poslednych priecok, objemovo snad mame navrch ale nevieme to pouzit. Som momentalne zavalena pracou, ale neskor ti nalinkujem dokazy testov sk v eu meradle. To co pises su skor romanticke predstavy.
        • violinmaker

          Že ste rodič je v poriadku,

          ako asi väčšina, ktorá sa k tejto téme vyjadruje a záleží jej na nej. Tiež som rodič a zažil som so synom niečo podobné, kde psychológ neodporúčal normálnu školu a už vôbec nie v šiestich rokoch (narodil sa v auguste) nenechali sme sa presvedčiť a syn šiel do normálnej školy. Nemal síce "talent" na rôzne predmety, dokonca začal chodiť na osemročné gymnázium, kde sme postupom času zistili že je svojim spôsobom génius na hudbu, aby prestúpil na konzervatórium a venoval sa tomu, k čomu bol predurčený. Ja sa nebavím v akom stave je naše školstvo niekoľko rokov po revolúcii, ale aké bolo pred tým, kým ho postupne nezničili všetci ministri a ich "skvelé" reformy. A nie sú to žiadne romantické predstavy, v mojej rodine byť učiteľom je prirodzené niekoľko generácií, viem ako to fungovalo pred tým a ako teraz, naviac som to zažil sám na vlastnej koži. Na priemyslovke sme mali zástupcu, ktorý zároveň aj učil odborný predmet, výška 210 cm, dostať od neho zaucho, znamenalo letieť pol chodby, ale nikdy nikoho nenapadlo sa sťažovať, či to považovať za niečo neprijateľné, čo by poškodzovalo dôstojnosť alebo psychiku žiaka. Teraz? Na žiaka sa nesmie siahnuť, nemôže sa vylúčiť aj keby robil neviem čo, škola by prišla o financie, máme predsa normatív na žiaka, celé zle Dnes sa berú do školy a je jedno na akú, deti len preto, aby boli financie, vôbec sa nehľadí na to, či ten dotyčný na to má, potom to tak vyzerá s tými testami ktoré spomínate, mali sme vybudovaný systém, ku ktorému sa po 25 rokoch vraciame, "trošku" to tým hore trvalo, snáď sa črtá na lepšie časy.
          • isabelle
            Predtym bola predovsetkym ina doba, ku ktorej "pasoval" iny typ vzdelavania. Na tu dobu to mozno bolo OK, podobne ako doby slavy Ceskoslovenska, kedy sme boli na tom lepsie ako Rakusko. Ale z byvalej slavy sa clovek nenaje a v sucasnom kontexte uz nic neznamena. Aj keby sa nakrasne vratilo to co bolo vtedy, uz by to bolo dnes mimo, a riadne mimo, prave preto ze doba sa posunula. Predtym pomerne dlhe obdobia boli nejakym smerom, teraz je doba velkych zmien vo vnimani, ludi celkovo ale aj hlave a prave deti. Uz im nestaci len memorovanie, a tvorivostou sme zaspali, dobre ked nie aj Mariu Tereziu (aj ked ona vymyslela smer k vzdelaniu kde bol doraz na zdisciplinovanie prilis rozleitanych decak, aby z nich bol kvalitny material do manufaktur, kde sa neodvrava, kde sa chodi na cas, kde sa tvorivost nenosi), podobne ako potom Bata ktory je dnes vykreslovany dost romanticky, ale to co vyzdadoval od ludi nebolo daleko tym najrydzejsim "mariotereziacinam", zamestnanci na seba bonzovali, praca bol druhy domov atd....ale nie o tom som chcela, minimalne sa nedokazme povzniest nad socialisticku uroven. Z mojho pohladu je kvalita ucebnic este horsia nez za mojich cias a vela veci detom vysvetljem este z tych mojich! Tam nie su na vine ani tak jednotlivi ministri, to su len figurky, ale nastavenie celej spolocnosti ako takej. Ta apatia, protekcionizmus, nekoncepcnost, a mnohe ine neduhy su krasne a prirodzene preklopene aj v skolstve, ono len reflektuje vysku a uroven spolocnosti. A nie deti su nedisciplinovane, len spolocnost este nepochopila ze to ona musi drzat krok z nastupujucou generaciou, nie naopak. Mozno grazlici maju raj ze sa na nich nesiaha, ale vacsina "dobrych" deti uplne straca motivaciu, nespravodlivym znamkovanim ,nedokonalostou toho ako a co sa vobec znamkuje...sorry uz musim koncit, nabuduce sa skusim k tomu vratit...
  • DavidkoNR
    Ja som skoncil strednu 5 rokov dozadu a viem to porovnat. CIm viac clovek kaslal na skolu a venoval sa namiesto toho niecomu zaujimavemu, tym lepsie skoncil po skole. Stvorkari z matiky robia v bankach, stvorkari z biologie bez problemov davaju medicinu, kopa ludi odisla studovat do zahranicia. Pokorni ludia o ktorych sniva pani psychologicka davali vsetko skole(lebo je toho tolko, ze na ine vazne casu moc neostane), skoncili strednu v 18 - 19 rokoch s povacsine nulovym realnym prehladom o svete a zvacsa si vybrali nejaku koninu, napr. psychologiu(az na male percento ITckarov a buducich doktorov). Cast starych ucitelov sa nedokazala prisposobit novemu rezimu, druha uz ide pomaly do dochodku. Z pedagogickych VS vychadza na 80% odpad. Tych 20% dobrych potom velmi rychlo zisti, ze nieco riesit v zastaranom skolstve a za ten plat nie je ziadne terno, takze potom bud odidu alebo ostanu demotivovani... Kazdy bol vzdy vedeny iba k dobrym znamkam, ze vsak inak ta na dobru skolu nevezmu :D. Takze jednotkari isli na UKF/UK a ten zly zvysok sa musel uspokojit s VUT/CVUT/VSE/Masaryckou a bolo tam aj nejake Rakusko/Dansko/UK/USA. A aj to sa na tu skolu polovica vykaslala, lebo uz pocas skoly nabrali peknu prax a radsej sa zamestnali full-time, kde na trhu prace za tie 3 roky ziskaju nepomerne viac do zivota a CV ako keby mali byt na skole - samozrejme neplati o vsetkych prefesiach.
    • Duro N
      Prémium
      Blog
      Presne preto v bankach su sluzby na uplnom dne Presne preto sa pozeram na vek doktora ak nema aspon 40 neberiem idem dalej Kto bol stvorkar na zakladke bude blby cely zivot (nejaka vynimka sa najde) a ak je na nejakej skole tak iba preto ze dnesne naroky su na 1/10 ako by mali byt Skoly sa za poslednych 20 rokov extremne zhumplovaly a preto si mlady myslia ze praxou naberu lenze nenaberu iba si to myslia. Porovnavaju to so zlou skolou a vsetko sa oproti zlej skole zda super.
  • siro46

    V jednej škole

    velmi iniciatine precovničky vyvesili velky plagat Prava dietata ale ani za boha som nenašiel ake ma dieta povinnosti! Vie si niekto predstaviť dvadsať pat prvačikov v jednej triede?Je na nich jedna učitelka a jasne že medzi detmi su rôzne osobnosti,nevychovane, slušne.Rodičia travia s detmi menej času ako učitelia a maju jedno dve a su z nich nervoznitaka je doba.ale učitelka ktora ma hlavne učiť a nie zastupoAvať vychovu rodičov to zvladnuť musi! Za to ake su deti su zodpovedni rodičia ale objektivnosť u nich najdeš len zriedka.
  • emazé

    Viac podobných článkov!

    Vďaka redakcii za tento článok. Je užitočný pre rodičov i pre učiteľov. Potvrdzuje skutočnosť, že prinajmenej posledný ročník materských škôl by mal byť povinný pre deti pred ich nástupom do školy, aby sa učili žiť v kolektíve, nepresadzovali na úkor niekoho len svoje sebecké záujmy, uvedomovali si, že v živote nemožno očakávať len príležitosti na hry, ale učili sa, že i plnenie nejakých povinností, nejakých záväzkov je zdroj radosti či spokojnosti tak pre nich ako i pre iných. Čudujem sa negatívnym stanoviskám niektorých diskutérov k obsahu článku a najmä tvrdeniam, že problémom nie sú deti, ale škola, kde sa "neskutočne nudia", sú "doslova mučené", "samý príkaz, zákaz". Ale, vážení rodičia, prečo sa škole hovorí " príprava na život"? Vari je život len hra, zábava, preto v jej programe musí byť len to, čo deti nevyhnutne musí "baviť"? A kde je príprava na povinnosti, na schopnosť preberať zodpovednosť v istej odbornej oblasti, na ústupky, na potlačenie sebectva, na uvedomenie si, že sa musím pripraviť na to, že život každého jednotlivca je súčasťou života iných?! Práve priveľa slobody, zhovievavosti, upúšťania od prísnosti voči deťom tak zo strany rodičov ako i učiteľov môže znamenať i nerozvíjanie užitočných schopností dieťaťa, ktorými sa môže v nejakej profesii presadiť. Ak ho nič k tomu nemotivuje, môže si robiť čo chce, môže sa predovšetkým baviť, baviť a baviť, schopnosti "zakrpatejú" a vytratia sa. Bohužiaľ, aj "celospoločenská klíma" u nás i zameranie najsledovanejších médií akoby presviedčali ľudí , že život má byť predovšetkým " jedna veľká párty". Naši žiaci sa budú prepadávať hlbšie a hlbšie v medzinárodných meraniach vedomostí, kým sa nevrátime k zásadám, ktoré preveril čas: " Ohýbaj ma, mamko, dokiaľ som ja Janko, neohneš ma, mamo, keď ja budem Jano." "Učenie - koreň horký, ale ovocie sladké."

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 95 490
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 978
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 650
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 847
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 262
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 232
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 717