Treba čítať s porozumením. Štát nemá nič rozhodovať, štát ma 1. dať dostatok informácii ku kvalifikovanému rozhodnutiu, 2. nastaviť školstvo tak, aby škola nebola len ďalšou škôlkou, ktorú niekto vychodí, aj keď nič nevie, len preto, že môže, lebo parametre sú nastavené tak, že v podstate ani nikoho nezaujíma, či niečo vie, len keď má ten diplom na konci. Ak by tieto veci fungovali, a o tie sa má postarať štát, tak netreba nikde nič prikazovať, kde má kto ísť študovať. Aj v ospevovanom Fínsku nastavujú pravidlá na VŠ tak, aby nárokmi regulovali, čo od školy chcú. Neprikazujú teda, kto má kde ísť, ale prikazujú, že ak chceš na túto a túto školu ísť, toto by si mal vedieť. Ten rozdiel je jasný - "toto by si mal vedieť". Totižto neexistuje právo na vychodenie školy s tým, že nič nevieš.
Keď poviem svoj osobný príklad - stačil rok krúžku na ZŠ a ešte 3 roky potom chodia žiaci na odbornú školu, ktorú som na krúžku odporúčal. Potrebovali mať len informácie, čo od školy s daným štúdiom môžu dostať, ako to využiť a ako potom si zarábať. Ten článok teda presne popisuje, čo sa nerobí - rodičia ani žiaci nemajú dostatok informácii, rozhodujú sa čisto intuitivne alebo cestou najmenšie odporu.
Smer je téma sama osebe, ale prskať len preto, aby som prskal, to je také slovenské 8-) Asi sa nedá diskutovať o ničom bez toho, aby tam Smer nezaznel 8-)