SME

Diskusia k článku: Záchranárske vrtuľníky v noci v podstate nelietajú

Na noc pripadajú iba tri percentá letov.

chevron-downchevron-up
Ak chcete prispievať do diskusie, musíte byť prihlásený predplatiteľ.
Prihlásiť sa
10 príspevkov

  • 1457910
    Prémium
    Ak v noci lietať nebudú, nebudú ani skúsenosti s nočnými letmi. Mi to príde, že je to letecká záchranná služba len do dobrého počasia. A tie reči, ako skúmajú počasie na trase letu pokútnym telefonovaním známym atď. Nočné lety zvládali už v 70 rokoch a bez gps... tak kde je chyba, vážení???
    • JanC23
      Chyba je v tom, ze netusite o com rozpravate. V 70tych rokoch lietali v noci tak maximalne vojaci a aj to len na osvetlene miesta. Inak ak bolo zle pocasie alebo tma, tak sa proste neletelo. Resp. to dopadlo tak ako s tou Husakovou, ked sa kvoli zlomenej nohe zabila cela posadka aj s nou pri pristani v hmle v Bratislave. Piloti fakt nepotrebuju GPS aby nasli heliport, to je skor na to, aby nasli miesto niekde v kopcoch kam ich volaju zachranari, ze je tam niekto so zlamanymi hnatmi alebo infarktom. Pokial je to niekde uprostred lesa tak potes koste, to je problem najst aj za vidna cez den, nieto este v noci. A co sa tyka pocasia - samozrejme, ze ten pilot si musi zistit ake ma pocasie na trase. Co je mu platne, ze nad zakladnou je krasne, ked po trase k zasahu vleti do hmly alebo burky a rozmlati sa o nejaky kopec, pretoze ho proste nevidel. To nie je ako dopravne lietadlo, ktore leti z letiska na letisko v 10 kilometrovej vyske a moze sa navigovat podla pristrojov. Vrtulniky lietaju nizko nad zemou a primarne podla vidu, pretoze ked leti na zasah niekde k nehode ci do kopcov tak tam ho ziaden radiomajak v zlom pocasi nenavedie. Takisto mu ziaden pristroj neukaze napr. elektricke vedenie alebo plot o ktory moze zavadit. A ked pilot zrazu kvoli napr. hmle ci lejaku nic nevidi, tak zomieraju ludia. Posadka, ktora pri ceste k zasahu havaruje a budu ju musiet zachranovat dalsi je malo platna, preto proste ked pilot povie, ze kvoli podmienkam neleti, tak neleti. Nie je ich povinnost sa zabit. To, ze by mala existovat stala meteorologicka sluzba aby taketo veci nemusel vzdy zistovat sam pilot ale to mal pripravene je druha vec. Napr. v zahranici je standard, ze zachranarske vrtulniky su na nocne zasahy vybavene pristrojmi na nocne videnie (a piloti su na to prislusne vyskoleni). To na Slovensku nema nikto. Takisto sa nocne lety trenuju - len co z toho, ze ked u nas ich piloti chcu v noci trenovat, tak sa proti nim spisuju peticie a podavaju staznosti na hluk ...
  • 1271611
    VZZS je skvelá , hlavne v horách odvádzajú úžasnú prácu , v noci sa lieta menej , lebo je menej práce a v horách sa v noci okrem vojnového stavu nelieta nikde , a článok je tendenčny, vrtuľníky rozhodne nie sú na to aby lietali na miesta ktoré sú do 15 minút dostupné sanitkou
  • Mildott

    To snáď nie!

    Obvolať známych po celej trase? Čakať trištvrte hodiny na vzlet? 3 heliporty na SK? No to som mal inú predstavu o ATE. Zaujimalo by ma, koľko dostávajú paušál a za letovú hodinu vzhľadom na šialené lóve čo dostávajú sanitky!!
  • Mildott

    Asi niekto riadne trepe

    že 3 heliporty? Som si len tak kukol pár nemocníc a všade je. Okrem toho v strediskách odkiaľ vzlietajú, ani tam nie sú?? https://www.ate.sk/sk/vzzs/str...
    • JanC23
      Stredisko nie je to iste ako heliport pri nemocnici. Napr. v BA by pokojne mohol vrtulnik pristat aj na letisku, ale pacientovi to prilis nepomoze, ked sa s nim bude musiet dalsiu pol hodinu trmacat sanitka cez cele mesto. Zakladne vrtulnikov pri nemocniciach nie su, nie je tam na to priestor a za hluk by sa vam asi tiez nikto nepodakoval. A heliporty pri nemocniciach su castokrat len betonova plocha s namalovanym H. Ak tam nie su navigacne/priblizovacie svetla pripadne dostatocne osvetlenie plochy a okolia aby pilot videl tam pristava (a napr. nezavadil o plot ci pripadne prave to osvetlenie!), tak tam proste za tmy letiet nemoze.

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 67 582
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 194
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 824
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 621
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 175
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 046
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 164