SME
chevron-downchevron-up
Ak chcete prispievať do diskusie, musíte byť prihlásený predplatiteľ.
Prihlásiť sa
58 príspevkov

  • 1573212
    Pravnik, Ekonom ci ITckar nepracuje vacsinou podla statnych tabuliek v statnej sprave. Vacsina takychto ludi pracuje bud v sukromnom sektore, alebo podnika. Ak sa im nepaci, zmenia zamestnavatela. Porovnanie ucitel vs ITaci, pravnici ci ekonomovia je totalna hlupost. Ucitelia sa mozu predsa zamestnat v sukromnom skolstve, ci inom sektore, tiez sa takto maju sancu odtrhnut od statnych tabuliek.
    • Tomas_876
      mozeme statne skolstvo zrusit a bude len sukromne. Vyriesia sa platy v skolstve. Ak je toto riesenie, potom musime sa pripravit, ze vzdelanie nebude pre kazdeho. Preto statny ucitel nemoze byt na urovni zivorenia.
      • Duro N
        Prémium
        Blog
        Dopad toho, že učitelia majú nízky príjem už vidíme v viac desiatok rokov a realite.
        Najlepších 20 percent študentov musí ísť študovať mimo Slovenska.
        Všetci absolventi našich škôl sú viac či menej použiteľni veľmi obmedzene.
        Všetky testy či rebríčky škôl hovoria, že naše školy sú na tom fakt zle .

        Pričom aj z tohoto rozhovoru vyplýva, že v školstve sú inteligentní a úspešní ľudia - akurát ich je nedostatok a nemajú šancu si priniesť do týmu mladých a zároveň dobrých pracovníkov lebo im môžu ponúknuť to čo dáva Lidl nekvalifikovanej sile.

      • Ondrej D
        Prémium
        Ak je školstvo súkromné ešte neznamená že je drahé či vôbec platené. O akej dostupnosti to teda hovoríme?
        • Tomas_876
          Chodil som so synom do súkromnej škôlky, 300 eur mesačne to zralo. Keď sa nám podarilo dostať do štátnej a bol som na plenárnom rodičovskom, kde hlasovali za zrps 50 eur na celý rok za dieťa, to bolo protestov, že niektorí majú 2 deti v škôlke a 100 eur je moc. Ja som pred nedávnom caloval 300 mesačne, tak 50 eur mi prišlo traposina.

          Iné som chcel, súkromné škôlky nedostavaju financie od štátu? Ak áno, prečo pýtajú také pálky od rodičov? Prečo by to bolo inak pri súkromných školách?
          • Ondrej D
            Prémium
            Je mi bližšia problematika základných a stredných škôl než škôlok. Myslím že za Čaploviča sa znížil normatív na 80% pre súkromné školy. Napriek tomu poznám školu, ktorá v rovnakom čase upustila od vyberania školného, ktoré dovtedy bolo 1000 eur ročne, lebo klesali počty žiakov aj úroveň uchádzačov. Škola sa nechcela profilovať ako tretí sled.

            Súkromná škola však vie fungovať efektívnejšie. Vie mať dodatočné príjmy ak školská jedáleň varí nie len pre žiakov, ktorí z toho majú benefit vo forme väčšie výberu jedál, cez víkendy ju prenajímať na svadby, vie šetriť na odvodoch ak má okrem full time učiteľov pre odborné predmety aj odborníkov na živnosť ktorí dostanú zaplatené len za skutočne odučené a platia si odvody sami, vedia ušetriť na administratíve, ktorú robia študenti v rámci výkonu praxe, ktorá je pre nich užitočná…

            V škôlke v BA si viem predstaviť že môže byť problém najmä s nájmom. Ak je škôlka zriadená mestskou častou a je vo vlastných priestoroch, asi má podstatne nižšie náklady oproti tej súkromnej. To by asi aj vysvetľovalo prečo sú súkromné škôlky tak drahé iba v BA. Na cenu vplýva aj ponuka a dopyt. Kým je rodič rád že mu dieťa zoberú aspoň do súkromnej a nie je ich tu dostatok, aby sa cenovo podliezali, môžu si dovoliť aj vyššiu maržu.
  • Martin82
    Takze tato pani mi chce nahovorit ze ucitel na zakladnej skole opravuje kazdy den pisomky 3 hodiny a este si dalsie hodiny robi pripravu? To si z nas robi srandu? Toto moze platit na odbornych a vysokych skolach ale nie na zakladnej skole. Napr. Ucitelka mojej dcery jej davala na DU robit pokusy podla ucebnice co je uplny nonsence a vyklad som jej musel davat ja. Druzina cez prazdniny bol cisty babysitting a nic s tymi detmi zmysluplne nerobili ale plat im ide za kvakanie na chodbe. Pravda je taka ze ucitelia su rozmaznani a akakolvek poziadavka robit nieco navyse sa stretne s odporom.
    • 1103076
      Táto pani riaditeľka pravdepodobne hovorila o novom začínajúcom učiteľovi. Tam tá príprava aj opravy trvajú dlho, ale každým ďalším rokom sa to výrazne skracuje. A platí to aj na SŠ a VŠ. Skúsený učiteľ to zvláda prakticky počas dňa v škole. Aj keď sú výnimky pri predmetoch, ktoré sa dynamicky rozvíjajú a tam treba stále študovať nové veci. A nakoľko pochádzam z rodiny kde obidvaja rodičia boli učitelia na gymnáziu resp.priemyslovke tak viem , že posledné roky, keď už patrili medzi skúsených pedagógov tak si celú prípravu vcetne opráv pisomiek robili počas hodín keď mali v rozvrhu voľno a domov si prácu nenosili. Domov si nosili len nervy a malé platy .
      • vesuvitLC
        Prémium
        Ved to ze posledne roky... jasne ze po oduceni 30r. uz neboli taki nadseni ako na zaciatku. Nic v zlom. Ale aj my sme mali na sš mladsich motivovanych a starsich flegmatickych. Mali sme fyzikara co 20r. cital ucivo z papierov ktore si zamladi pripravil. Spominali rodicia niektorych spoluziakov...
        Ucil som v 10 triedach, 2 predmety. Do tyzdna boli aspon 3 pisomky. Po 24-26 ks. Poriadne to opravit niekedy zabralo dost casu. Takisto tie pisomky niekto musel pripravit. Nedalo sa pouzivat stale tie iste. Ale ked si niekto mysli ze pripravovat sa netreba, ze pisomky sa opravia same... ja som mal testy. Skuste opravovat 25 slohov. Kolko casu to zaberie.
        Predstava ze ucitel ked zaxina tak si porobi pripravy a potom len vybera, vedie k tomu ze mame takych ucitelov ako vacsinou mame
        • 1103076
          Áno opraviť 25 slohov je ťažšie ako opraviť 25 pisomiek z matematiky lebo sloh treba čítať celý. Matematik pozrie na výsledok príkladu a vie . Mama bola matematička a ako chlapec som ju sledoval pri oprave písomiek a išlo jej to dosť rýchlo. Ale tiež si myslím, že znamkovanie slohov sa praxou zrýchľuje. A trochu ,ale naozaj len trochu nesúhlasím s tým, že starší učiteľ musí byť flegmatik . Mali sme učiteľa dôchodcu, milého, empatického , ktorý vedel tak zaujať, že triedny gangster na jeho hodinách bol v šoku, počúval a robil si poznámky. Z ostatných predmetov mal dostatočný až nedostatočný a u dôchodcu mal veľmi dobrý. A jeho správanie u mladších učiteľov bolo hrozné,nevedeli si s ním rady.
          • vesuvitLC
            Prémium
            No vidis. "Znamkovanie sa praxou zrychluje..." a to je ta flegmatizacia. Pozriem vysledok a dobre/zle. Nepozriem uz na postup, ci sa nepomylil v poslednom kroku, ci mu to nejak nezachranim. Naco. Frisko, frisko... a dokazem aj schopneho demotivovat. To je rozdiel ktory si mozno videl u toho spoluziaka.
            Takychto ucitelov ako ten tvoj dochodca bolo malo vtedy, a teraz je este menej.
            Ked zacinal, mal dobre podmienky. Iste miesto, slusny plat, castokrat byt... nikto mu nechodil nadavat ze jeho ratolest "musi". Byvaly kolega zobral cigarety 8kom ked ich nacapal fajcit v areali skoly. Na druhy den prisiel za nim tatko a nadal mu ci ich on platil ked ich zobral... nikto nepyskoval ze maju prazdniny...
            Keby ten pan ucitel zacinal dnes, je najneskor po 3 rokoch v sukromnej firme. To ti garantujem.
            • 1103076
    • dodo_p
      To je pravda, ale na strane druhej, maj na starosti pár hodín denne 20 detí ... ja mám svoje celkom vychované a nemám ich 20 ... ale niekedy ich mám tiež plnú búdku, síce sa to s ich rastúcim vekom zlepšuje, ale niektoré nápady a čo sú schopné spraviť niekedy za nestrážený moment, to je zázrak. Takže ak sa učiteľ naozaj stará a nemá fp, tých 5-6 hodín učenia a to každý pracovný deň, vie vyšťaviť, overil som si, keď sme boli cez covid povinne pár krát doma.
      • m62
        Ja som sa rozprával so známou, ktorá učila na učňovke, nie odborné predmety. Ja som ju poľutoval, že sa musí naťahovať s toľkými deckami a ona povedala, že je v pohode. Keď sa decká naučia, tak sa naučia, keď sa nenaučia, tak sa nenaučia, ona sa predsa nad tým nebude vzrušovať.
        • 936667
          Tak zasa učiť na učňovke, ďakujem pekne. Tí, čo to skúsili, dajú za pravdu - tie decká sú z veľkej časti bez akéhokoľvek záujmu o vzdelávanie plus majú rôzne problémy so správaním. Ak sa tam učiteľ nechce zblázniť, tak buď odtiaľ včas odíde alebo nahodí takýto prístup ako Tvoja známa. Lebo inak to nejde.
        • Drawer
          A co je na tom?? To ze je decko blbe predsa nie je jej chyba :-) a argument typu "oni ma to nevedia naucit" je smiesny. A zazil som to nielen v skole ale dokonca aj v jednej firme kde takto argumentoval chlapik ktoreho jeho sef zdrbal za nejaky pruser co urobil.. jeho odpoved bola , neviem to preto, lebo ma to neviete naucit :-D
  • oliver
    Blog
    Na krúžky má škola už teraz neziskovú organizáciu, aby nemuseli krúžky organizovať učitelia a nemyslím si, že bude nejaký problém od januára .
    Organizácie mimo škôl zareagujú pružnejšie , ako školy a krúžky fungujú mimo škôl aj teraz.
    Pochybujem, že bude nejaký problém zo strany ponuky a možností. Jedine rodičia z obcí mimo okresných miest nebudú môcť z časových dôvodov využiť krúžkovné v celom rozsahu.
  • švéd54
    Janík s Marienkou vo svojej skole kdesi v Hornej Dolnej maju zrejme obrovsky problem vybrat si z nepredstavitelneho mnozstva ponukanych kruzkov. Snad sa rozhodnu dobre. Nech su ich mlade a otvorene duše naplnane mimoskolskou aktivitou az po okraj, nech letia v ustrety novej a stastnej buducnosti, ktoru im pan Matovic, spolu s Mazurkovcami a Kotlebovcami umoznili.
  • K110
    "Ak si niekto myslí, že na zavedenie krúžkov treba len peniaze, tak sa veľmi mýli"

    Toto tvrdenie využijem na reakciu. Je totiž pravdou, že ak do parlamentu vyberáme len profesionálnych vazalov - stláčateľov tlačidiel a do politiky sa tlačia len profesionálni populisti čoby majitelia eseročiek na vyberanie peňazí za voľby (ktoré si trúfajú nazývať stranami), ono to ani inak vyzerať nemôže. Gro tých ľudí ani poriadne nemá možnosť vedieť, aký komplexný je a ako funguje svet okolo nich. Nemajú to odkiaľ vedieť. A to vôbec nemusíme zachádzať do extrémov ako Tabák či Blaha, ktorí sú síce špičkou ľadovca čo sa týka žitia v utkvelých predstavách, ale zďaleka nie jedinými, ktorí sú v politike a nemajú všeobecný prehľad o fungovaní spoločnosti.

    Problém je, že takíto ľudia potom navrhujú/schvaľujú zákony a nariadenia, ktoré majú reálny dopad práve na ten komplexný svet vonku, ktorý je práve tak komplexný a previazaný, že bez toho, aby sme našli človeka, ktorý daným procesom do hĺbky rozumie, nemôžeme ho ani riadiť, ani reformovať k lepšiemu.

    Ukážkovým prípadom tohto istého fenoménu sú prelietaví plant manažéri v komerčnej sfére. Materský korporát rôznych menších sub-dojičiek na Slovensku večne nespokojný s výsledkami dojenia dosadzuje stále nový a novší manažment, ktorý nakoľko nemá ani šajn o komplexnosti procesov a vzťahov. Ten žiadne zázraky nevymyslí, maximálne tak nanovo frustruje a vyženie z firmy aj tých pár ako-tak schopných THP zamestnancov, ktorí tomu ešte rozumejú. Výsledkom je "kupodivu" stále väčší a väčší marazmus. Tak typické najmä u rôznych TIER X dodávateľov automotive...
  • Amater 2022
    Áno - bez peňazí na krúźky by to bolo lepšie... A ešte aj bez zvýšenia platov - to by boli viacej motivovaní predsa len sa tým krúžkom venovať.... :-) Čiako simámvyslvetliť tie "ponosy" ...
    P.S. Podporu vzdelávaniaa mládeže mali vo volebnom programe všetkystravy vo voľbách - vo PVV je asi toto:

    "Vláda SR uznáva, že popri formálnom vzdelávaní detí a mladých ľudí zohráva dôležitú úlohu ich neformálne
    vzdelávanie a práca s deťmi a mládežou, ktoré sa realizujú v čase mimo vyučovania, a preto podporí rozvoj
    príslušnej infraštruktúry a zabezpečí systémovú a transparentnú finančnú podporu neformálneho vzdelávania,
    vrátane umeleckého vzdelávania a voľnočasových aktivít"

    a ďalej ...
    "Vláda SR zváži podporu voľnočasových
    aktivít detí a mládeže formou poukazov. "

    A špeciálne pri krúžkoch sa za tým skrývajú opatrenioaz volebného programu SaS - kde je aj toto: "Zaviesť úhradu mimovyučovacej činnosti (krúžky, semináre, súťaže a iné aktivity po vyučovaní, ktoré učitelia nemajú uhradené zo vzdelávacích poukazov)."
  • Amater 2022
    A ešte špeciálne navrhováne riešenia SaS vo volebnom programe:

    "Komplikovaný systém neprehľadných dávok nahradiť
    jedným voľnočasovým poukazom:
    a/ Poukaz bude viazaný výlučne na školskú
    dochádzku na ZŠ (9 ročníkov) a SŠ (4 ročníky).

    b/ Z tohto poukazu budú financované všetky
    voľnočasové aktivity dieťaťa, teda okrem športu
    napríklad aj tanec, umenie, modelárske krúžky a pod.

    c/ Hodnota voľnočasového poukazu bude 3,5-násobok
    mesačného životného minima
    (toho času 735,70 eura ). 556

    d/ Jedna sedmina (cca 100 eur) z hodnoty poukazu
    sa automaticky odošle na účet príslušného
    národného športového zväzu, ak taký existuje.

    e/ Prijímateľom voľnočasového poukazu (VČP) budú
    ministerstvom školstva autorizované subjekty
    (registrované v informačnom systéme športu.

    f/ Získanie autorizácie bude nárokovateľné po splnení
    jasných kritérií, napríklad registrácia v národnom
    športom zväze, odbornosť zodpovedných osôb a pod.

    g/ VČP pripíše rodič autorizovanému subjektu
    (športový klub, umelecký krúžok a pod.)
    prostredníctvom jednoduchej aplikácie.

    Čo získame kvalitným systémom voľnočasových
    poukazov:

    Rodič rozhodne, ako bude jeho dieťa tráviť voľný čas,
    tým dosiahneme, že všetky možné voľnočasové
    aktivity budú konkurovať o priazeň dieťaťa
    a poukaz od rodiča.
    Namiesto niekoľko stoviek funkcionárov bude milión
    rodičov kontrolovať subjekt, ktorému odovzdali
    poukaz a použitie peňazí.
    Získame aktuálny prehľad o popularite a zastúpení
    športov v činnostiach detí a mládeže a trávení
    ich voľného času.
    Získame prehľad o skutočnom počte fungujúcich
    športových a iných voľnočasových subjektov, o počte
    ich členov a o reálnom počte odborníkov v systéme.
    Dobre nastavené kritéria požadovaného vzdelania
    v akreditovaných subjektoch budú motivovať
    odborníkov vzdelávať sa.
    Vytvoríme predpoklad na financovanie športových
    objektov súkromným sektorom, pretože ich budú
    môcť prenajímať klubom, ktoré na to budú mať viac
    prostriedkov od svojich členov z voľnočasových
    poukazov
  • dodo_p
    Ja mám super nápad na krúžok v marginalizovaných komunitách. Varenie. Čo si uvaria, to si aj zjedia, to by bol podľa mňa super benefit, decká sa niečo naučia a ešte sa aj za cenu krúžkovného najedia. Áno bude to finančne možno trochu náročnejšie, ale podľa mňa to má veľký potenciál. A rodičia majú jedno jedlo vybavené. Teraz sem niekto napíše, a čo stravovacie normy ... ale toto by nebola školská jedáleň, či ?

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 641
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 991
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 813
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 886
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 6 367
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 6 081
  7. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 201
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 563