SME

Dištančné vzdelávanie nie je dostatočné. Deťom chýba kolektív, tvrdia rodičia

Ukazuje sa aj nízka motivácia učiť sa či lenivosť detí.

Žiaci v triede počas dištančného vyučovania na Základnej škole Hrnčiarska vo Zvolene.Žiaci v triede počas dištančného vyučovania na Základnej škole Hrnčiarska vo Zvolene. (Zdroj: TASR/Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Najväčším problémom v dištančnom vzdelávaní detí na druhom stupni základných škôl je chýbajúci kolektív.

Absentujúci osobný kontakt so spolužiakmi, kamarátmi či osamelosť dieťaťa označilo za veľký alebo skôr veľký problém 78 percent rodičov.

Vyplýva to z prieskumu Inštitútu pre verejné otázky (IVO), ktorý vo štvrtok predstavili počas tlačovej konferencie.

S deficitmi v socializácii detí súvisí aj problém s chýbajúcim osobným kontaktom s učiteľmi. Jeho naliehavosť si uvedomujú viac ako dve tretiny rodičov (69 percent).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nízka motivácia učiť sa

Takmer rovnaká časť z nich (68 percent) považuje za problém aj stratu návykov a zmenu denného režimu dieťaťa - denný návyk chodiť do školy, pravidelnosť vstávania a denných rituálov, plnenie bežných denných povinností a podobne.

Ako pomerne vážny dôsledok dištančného vzdelávania sa ukazuje aj nízka motivácia učiť sa či lenivosť detí. Za veľký alebo skôr veľký problém to označilo šesť z desiatich rodičov.

Chýbajúci kolektív

Za vnímaním naliehavosti problémov dištančného vzdelávania rodičmi možno podľa analytika IVO Mariána Velšica vidieť dva faktory.

Súvisiaci článok Slováci sú viac ochotní obmedzovať kontakty ako Česi Čítajte 

"Prvý z nich je faktor socializácie, ktorý je sýtený takými problémami ako chýbajúci kolektív, absencia mimoškolských aktivít, chýbajúci kontakt s učiteľom a prílišné vysedávanie detí pred počítačom. Druhým je faktor vzdelávania. Ten je naopak sýtený problémami, ktoré súvisia s vnútorným prežívaním vyučovacieho procesu, ako je nervozita, nesústredenosť, podráždenosť, problémy s učivom, nízka motivácia učiť sa, lenivosť, únava a prílišná vyťaženosť," uviedol.

SkryťVypnúť reklamu

Ako ďalej tvrdí, napriek faktu, že ide o vnímanie problémov optikou rodičov a nie samotných detí, možno ich považovať za vážne konzekvencie dištančného vzdelávania.

Medzery vo výučbe

Medzi problémy, ktoré sú väčšinou rodičov považované za naliehavé, patria tiež nedostatky vo výučbe cez internet (58 percent). Rodičia si uvedomujú aj zdravotné riziká spojené s dištančným vzdelávaním.

Viac ako polovica (57 percent) poukazuje na nedostatok pohybu a rôzne zdravotné problémy ich detí.

O čosi nižšiu naliehavosť majú problémy priamo súvisiace s učením: nervozita, nesústredenosť, podráždenosť (46 percent), problémy s učivom ako nepochopenie učiva, neschopnosť samostatne riešiť úlohy (44 percent), únava či prílišná vyťaženosť, vyplývajúca z množstva úloh, projektov, nedostatku času na oddych, zábavu (40 percent).

SkryťVypnúť reklamu

Naopak, výrazne prevažuje názor (72 percent), že v dištančnom vzdelávaní nie je zásadný problém zhoršenie výsledkov, respektíve známok.

Na strane rodičov je zasa najväčším problémom väčšia záťaž spôsobená potrebou asistencie pri vyučovaní, úlohách, technických problémoch, koordináciou so zamestnaním či výpadkami v zamestnaní. Uvádza ju šesť z desiatich opýtaných.

Pre takmer polovicu rodičov je veľkým alebo skôr veľkým problémom zabezpečenie technického vybavenia pre dieťa alebo riešenie problémov s fungovaním techniky.

Prieskum pre IVO realizovala agentúra FOCUS na vzorke 601 rodičov, ktorých dieťa navštevuje druhý stupeň základnej školy alebo osemročného gymnázia v termíne od 12. do 17. februára.

Všetko o koronavíruse a ochorení COVID-19

Koronavírus SARS-CoV-2

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  3. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  4. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  5. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  6. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  8. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  1. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  2. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  3. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  4. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  5. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  6. Precvičte si mozog s Tréningom pamäti. Predplatné sa oplatí
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  8. Hrady, zámky a zoologické záhrady. 100 tipov na výlety v Česku
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 25 430
  2. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 13 073
  3. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 8 017
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 375
  5. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 7 063
  6. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 4 843
  7. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 4 709
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 4 134
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu