SME

Dištančné vzdelávanie nie je dostatočné. Deťom chýba kolektív, tvrdia rodičia

Ukazuje sa aj nízka motivácia učiť sa či lenivosť detí.

Žiaci v triede počas dištančného vyučovania na Základnej škole Hrnčiarska vo Zvolene.Žiaci v triede počas dištančného vyučovania na Základnej škole Hrnčiarska vo Zvolene. (Zdroj: TASR/Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Najväčším problémom v dištančnom vzdelávaní detí na druhom stupni základných škôl je chýbajúci kolektív.

Absentujúci osobný kontakt so spolužiakmi, kamarátmi či osamelosť dieťaťa označilo za veľký alebo skôr veľký problém 78 percent rodičov.

Vyplýva to z prieskumu Inštitútu pre verejné otázky (IVO), ktorý vo štvrtok predstavili počas tlačovej konferencie.

S deficitmi v socializácii detí súvisí aj problém s chýbajúcim osobným kontaktom s učiteľmi. Jeho naliehavosť si uvedomujú viac ako dve tretiny rodičov (69 percent).

SkryťVypnúť reklamu

Nízka motivácia učiť sa

Takmer rovnaká časť z nich (68 percent) považuje za problém aj stratu návykov a zmenu denného režimu dieťaťa - denný návyk chodiť do školy, pravidelnosť vstávania a denných rituálov, plnenie bežných denných povinností a podobne.

Ako pomerne vážny dôsledok dištančného vzdelávania sa ukazuje aj nízka motivácia učiť sa či lenivosť detí. Za veľký alebo skôr veľký problém to označilo šesť z desiatich rodičov.

Chýbajúci kolektív

Za vnímaním naliehavosti problémov dištančného vzdelávania rodičmi možno podľa analytika IVO Mariána Velšica vidieť dva faktory.

Súvisiaci článok Slováci sú viac ochotní obmedzovať kontakty ako Česi Čítajte 

"Prvý z nich je faktor socializácie, ktorý je sýtený takými problémami ako chýbajúci kolektív, absencia mimoškolských aktivít, chýbajúci kontakt s učiteľom a prílišné vysedávanie detí pred počítačom. Druhým je faktor vzdelávania. Ten je naopak sýtený problémami, ktoré súvisia s vnútorným prežívaním vyučovacieho procesu, ako je nervozita, nesústredenosť, podráždenosť, problémy s učivom, nízka motivácia učiť sa, lenivosť, únava a prílišná vyťaženosť," uviedol.

SkryťVypnúť reklamu

Ako ďalej tvrdí, napriek faktu, že ide o vnímanie problémov optikou rodičov a nie samotných detí, možno ich považovať za vážne konzekvencie dištančného vzdelávania.

Medzery vo výučbe

Medzi problémy, ktoré sú väčšinou rodičov považované za naliehavé, patria tiež nedostatky vo výučbe cez internet (58 percent). Rodičia si uvedomujú aj zdravotné riziká spojené s dištančným vzdelávaním.

Viac ako polovica (57 percent) poukazuje na nedostatok pohybu a rôzne zdravotné problémy ich detí.

O čosi nižšiu naliehavosť majú problémy priamo súvisiace s učením: nervozita, nesústredenosť, podráždenosť (46 percent), problémy s učivom ako nepochopenie učiva, neschopnosť samostatne riešiť úlohy (44 percent), únava či prílišná vyťaženosť, vyplývajúca z množstva úloh, projektov, nedostatku času na oddych, zábavu (40 percent).

SkryťVypnúť reklamu

Naopak, výrazne prevažuje názor (72 percent), že v dištančnom vzdelávaní nie je zásadný problém zhoršenie výsledkov, respektíve známok.

Na strane rodičov je zasa najväčším problémom väčšia záťaž spôsobená potrebou asistencie pri vyučovaní, úlohách, technických problémoch, koordináciou so zamestnaním či výpadkami v zamestnaní. Uvádza ju šesť z desiatich opýtaných.

Pre takmer polovicu rodičov je veľkým alebo skôr veľkým problémom zabezpečenie technického vybavenia pre dieťa alebo riešenie problémov s fungovaním techniky.

Prieskum pre IVO realizovala agentúra FOCUS na vzorke 601 rodičov, ktorých dieťa navštevuje druhý stupeň základnej školy alebo osemročného gymnázia v termíne od 12. do 17. februára.

Všetko o koronavíruse a ochorení COVID-19

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 448
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 9 786
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 224
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 298
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 475
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 960
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 155
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 037
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Milan Škriniar.

Škriniar sa v Istanbule cíti dobre. Zostane v tureckej metropole natrvalo?


Filip Krivošík (vľavo) a Michal Beňo v dueli HC Košice - HKM Zvolen v prvom zápase semifinále play-off Tipos extraligy.

Hokejisti HC Košice môžu o svojom postupe rozhodnúť v najkratšom možnom čase.


TASR
Na snímke hlavný tréner MFK Dukla Banská Bystrica František Straka.

(Ne)tradičné zhrnutie kola futbalovej Niké ligy.


Richard Hanzlík
Český šípkar Karel Sedláček.

Celkovým víťazom sa stal Stephen Bunting.


SkryťZatvoriť reklamu