SME

Iniciatíva Chcem tu zostať láka k eurovoľbám mladých voličov

Dve tretiny mladých ľudí vo veku od 18 do 26 rokov si želá zotrvanie Slovenska v EÚ.

Námestie pred Európskym parlamentom v Bruseli.Námestie pred Európskym parlamentom v Bruseli. (Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Iniciatíva Chcem tu zostať spúšťa kampaň Generácia Európy, ktorá spája osobnosti verejného života, influencerov a občianske organizácie, aby spoločne pomohli zvýšiť účasť mladých ľudí vo voľbách do Európskeho parlamentu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prostredníctvom online kampane a offline aktivít v regiónoch budú vysvetľovať mladým ľuďom, že ich hlas v eurovoľbách 8. júna má význam. Tvárami kampane sú Miss Slovensko 2023 Daniela Vojtasová a stand-up komik Jakub Gulík.

Mladí chcú zostať v EÚ

Na kampani sa budú podieľať aj viacerí influenceri, ktorí majú u mladých ľudí rešpekt a zároveň sú hrdí na to, že sú súčasťou Európy.

SkryťVypnúť reklamu

„V zahraničí žije a študuje viac ako 300-tisíc Slovákov. Aj toto sú možnosti, ktoré máme vďaka Európskej Únii. Venovať jej čas a prísť odvoliť je to najmenej, čo pre ňu môžeme urobiť a zvoliť si také poslankyne a poslancov v Európskom parlamente, ktorí nás bude slušne reprezentovať v zahraničí,“ povedala Daniela Vojtasová.

Ako informoval Fedor Blaščák z Nadácie otvorenej spoločnosti, ktorá je organizačným partnerom kampane, osloviť chcú generáciu, ktorá nebola súčasťou obrovského integračného úsilia do európskych štruktúr spred 25 rokov. Členstvo v Európskej únii vníma mladá generácia ako prirodzenú vec, do ktorej sa narodila.

„Podľa našich zistení z prieskumov vieme, že sú oproti celkovej populácii mierne viac proeurópski, čo sa však neodráža na účasti vo voľbách. Naposledy v roku 2019 bolo v európskych voľbách voliť len 10 percent voličov vo veku 18 až 24 rokov, pritom až 60 percent deklaruje hrdosť na príslušnosť k Európskej únii. Kampaňou chceme dosiahnuť, aby sa táto medzera medzi deklaráciou pozitívneho postoja k EÚ a reálnou účasťou na jej politickom formovaní vo voľbách zmenšila,“ povedal Blaščák.

SkryťVypnúť reklamu

Dve tretiny mladých ľudí vo veku od 18 do 26 rokov si želá zotrvanie Slovenska v EÚ, no účasť mladých v cieľovej skupine 18 – 24 ročných v európskych voľbách je na Slovensku mimoriadne nízka. V roku 2014 to bolo na úrovni šiestich percent.

Rozhodujú najmä o sebe

Aj v celkovej populácii patrí Slovensko v rámci EÚ ku krajinám s najnižšou volebnou účasťou, ktorá bola v roku 2014 iba 13 percent, v roku 2019 to bolo 23 percent. Za najväčšie výhody členstva v únii považujú mladí ľudia možnosť cestovať (36 percent), študovať a pracovať bez víz (28 percent). EÚ ako garanta mieru a bezpečnosti oceňuje 13 percent mladých.

„V tohtoročných európskych voľbách si budeme voliť ľudí, ktorí budú mať na našu a európsku budúcnosť mimoriadny vplyv. Práve mladých ľudí budú ich rozhodnutia zasahovať najviac. Preto je nevyhnutné, aby sme nezostali 8. júna doma a išli voliť,” hovorí ambasádor kampane Jakub Gulík.

SkryťVypnúť reklamu

Iniciátori a podporovatelia kampane Chcem tu zostať je občianska iniciatíva, ktorá vznikla v roku 2023 v spolupráci množstva mimovládnych organizácií, ktoré sa spojili pre väčšie oslovenie mladých ľudí. Organizačnými partnermi iniciatívy zostávajú Nadácia Otvorenej spoločnosti a MEMO98.

Kampaň Generácia Európy je striktne nestranícka. Ide o občiansku mobilizačnú kampaň, ktorá má za cieľ podporovať demokratický systém, inšpirovať mladých ľudí k záujmu o verejné záležitosti a vyzvať ich k účasti vo voľbách.

Výsledky Eurovolieb 2024

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 528
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 8 792
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 004
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 272
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 261
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 3 206
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 978
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 349
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Montreal Canadiens - Washington Capitals: ONLINE prenos z 3. zápasu 1. kola play-off NHL.

Sledujte s nami ONLINE prenos z 3. zápasu 1. kola play-off NHL: Washington Capitals - Montreal Canadiens. Hrať bude aj Juraj Slafkovský.


Slovenský brankár Adam Húska, Dávid Mudrák (Slovensko) a Daniel Kurovský (Česko) počas prípravného zápasu Česká republika - Slovensko.

Šéf zväzu sa vyjadril aj k absencii viacerých starších hráčov.


TASR
Július Hudáček v bránke Kolín Haie.

Hokejisti Eisbärenu získali svoj jedenásty titul.


Radosť hráčov Nice.

Nice bojuje o druhú priečku v súťaži, na Marseille stráca už len jeden bod.


SkryťZatvoriť reklamu