SME

Iniciatíva Chcem tu zostať láka k eurovoľbám mladých voličov

Dve tretiny mladých ľudí vo veku od 18 do 26 rokov si želá zotrvanie Slovenska v EÚ.

Námestie pred Európskym parlamentom v Bruseli.Námestie pred Európskym parlamentom v Bruseli. (Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Iniciatíva Chcem tu zostať spúšťa kampaň Generácia Európy, ktorá spája osobnosti verejného života, influencerov a občianske organizácie, aby spoločne pomohli zvýšiť účasť mladých ľudí vo voľbách do Európskeho parlamentu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prostredníctvom online kampane a offline aktivít v regiónoch budú vysvetľovať mladým ľuďom, že ich hlas v eurovoľbách 8. júna má význam. Tvárami kampane sú Miss Slovensko 2023 Daniela Vojtasová a stand-up komik Jakub Gulík.

Mladí chcú zostať v EÚ

Na kampani sa budú podieľať aj viacerí influenceri, ktorí majú u mladých ľudí rešpekt a zároveň sú hrdí na to, že sú súčasťou Európy.

SkryťVypnúť reklamu

„V zahraničí žije a študuje viac ako 300-tisíc Slovákov. Aj toto sú možnosti, ktoré máme vďaka Európskej Únii. Venovať jej čas a prísť odvoliť je to najmenej, čo pre ňu môžeme urobiť a zvoliť si také poslankyne a poslancov v Európskom parlamente, ktorí nás bude slušne reprezentovať v zahraničí,“ povedala Daniela Vojtasová.

Ako informoval Fedor Blaščák z Nadácie otvorenej spoločnosti, ktorá je organizačným partnerom kampane, osloviť chcú generáciu, ktorá nebola súčasťou obrovského integračného úsilia do európskych štruktúr spred 25 rokov. Členstvo v Európskej únii vníma mladá generácia ako prirodzenú vec, do ktorej sa narodila.

„Podľa našich zistení z prieskumov vieme, že sú oproti celkovej populácii mierne viac proeurópski, čo sa však neodráža na účasti vo voľbách. Naposledy v roku 2019 bolo v európskych voľbách voliť len 10 percent voličov vo veku 18 až 24 rokov, pritom až 60 percent deklaruje hrdosť na príslušnosť k Európskej únii. Kampaňou chceme dosiahnuť, aby sa táto medzera medzi deklaráciou pozitívneho postoja k EÚ a reálnou účasťou na jej politickom formovaní vo voľbách zmenšila,“ povedal Blaščák.

SkryťVypnúť reklamu

Dve tretiny mladých ľudí vo veku od 18 do 26 rokov si želá zotrvanie Slovenska v EÚ, no účasť mladých v cieľovej skupine 18 – 24 ročných v európskych voľbách je na Slovensku mimoriadne nízka. V roku 2014 to bolo na úrovni šiestich percent.

Rozhodujú najmä o sebe

Aj v celkovej populácii patrí Slovensko v rámci EÚ ku krajinám s najnižšou volebnou účasťou, ktorá bola v roku 2014 iba 13 percent, v roku 2019 to bolo 23 percent. Za najväčšie výhody členstva v únii považujú mladí ľudia možnosť cestovať (36 percent), študovať a pracovať bez víz (28 percent). EÚ ako garanta mieru a bezpečnosti oceňuje 13 percent mladých.

„V tohtoročných európskych voľbách si budeme voliť ľudí, ktorí budú mať na našu a európsku budúcnosť mimoriadny vplyv. Práve mladých ľudí budú ich rozhodnutia zasahovať najviac. Preto je nevyhnutné, aby sme nezostali 8. júna doma a išli voliť,” hovorí ambasádor kampane Jakub Gulík.

SkryťVypnúť reklamu

Iniciátori a podporovatelia kampane Chcem tu zostať je občianska iniciatíva, ktorá vznikla v roku 2023 v spolupráci množstva mimovládnych organizácií, ktoré sa spojili pre väčšie oslovenie mladých ľudí. Organizačnými partnermi iniciatívy zostávajú Nadácia Otvorenej spoločnosti a MEMO98.

Kampaň Generácia Európy je striktne nestranícka. Ide o občiansku mobilizačnú kampaň, ktorá má za cieľ podporovať demokratický systém, inšpirovať mladých ľudí k záujmu o verejné záležitosti a vyzvať ich k účasti vo voľbách.

Výsledky Eurovolieb 2024

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 11 855
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 454
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 925
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 383
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 517
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 273
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 116
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 053
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu