SME

Smer a Hlas vedú kampane netransparentne. Demokrati ju platia sporne ako Pellegrini

Porovnanie financovanie kampaní do eurovolieb.

Predvolebný bilbord kandidátky za Smer Moniky Beňovej.Predvolebný bilbord kandidátky za Smer Moniky Beňovej. (Zdroj: FOTO SME - MARKO ERD)
Načítavam... Smer rastie, môže vyhrať eurovoľby (5. 6. 2024)
Počúvajte v appke SME alebo cez ToldoApple, Spotify a RSS.

BRATISLAVA. Aj keď Slovensko riešilo posledné tri týždne viac atentát na premiéra či dianie v Markíze, pohyby na otvorených účtoch politických strán naznačujú, že sa blížia ďalšie voľby.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Strany minuli v kampani na eurovoľby už viac ako päť miliónov eur a stále nejde o konečnú sumu. V posledných eurovoľbách to bolo za celú kampaň o milión eur menej.

Naznačuje to, že pre strany sú eurovoľby dôležité. Do kampane dávajú až polovicu zo sumy, ktorú minuli pred minuloročnými parlamentnými voľbami.

Najviac, 1,27 milióna eur, do kampane investoval Smer. Na účte má až 1,5 milióna eur a očakáva sa, že toľko aj minie. Aj pred piatimi rokmi minul Smer najviac, vyše milióna eur.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavný súper Smeru Progresívne Slovensko doteraz zaplatilo za kampaň vyše 800-tisíc eur a tretie v míňaní je KDH s viac ako 550-tisíc eurami. Aj výdavky PS a KDH budú ešte rásť.

Ostatné strany neminú viac ako pol milióna eur.

Podobne ako Pellegrini

Vo zvláštnej situácii sú Demokrati. V parlamentných voľbách nezískali ani tri percentá, takže zostali bez štátneho príspevku. Stále nesplatili státisícový dlh z predchádzajúcej kampane.

Na transparentnom účte k parlamentným voľbám sa doteraz objavujú nové platby veriteľom. Časť veriteľov im dlhy odpustila, ďalšia časť dlhov má posunutú splatnosť.

Napriek tomu je strana v kampani viditeľná a na kampaň minula 144-tisíc eur a celkovo plánuje minúť do 160-tisíc.

Začiatkom apríla sa zviditeľnila pomerne nákladnou spornou bilbordovou kampaňou s textmi ako „Bez Ruska neprežijeme“. Neskôr nasadili ďalšie bilbordy, ktoré text upravovali na „Bez Ruska prežijeme“.

SkryťVypnúť reklamu

Na otvorenom účte k eurovoľbám (je odlišný ako stále aktívny účet k parlamentným voľbám) sú vidieť najmä platby priamo od strany, poslala si naň 141-tisíc eur. Sympatizanti poslali ďalších 16-tisíc eur.

No aj 141-tisíc eur musí pochádzať od darcov, pretože strana iné zdroje financovania nemá.

Hovorkyňa Martina Kovaľ Kakaščíková tvrdí, že členovia a sympatizanti posielajú stovky darov na transparentný účet, ale aj na stranícky. Uprednostňujú však stranícky účet, pretože z týchto darov vedia zaplatiť aj bežný chod strany.

„Absolútne odmietame tvrdenie, že by sme takýmto presunom zdrojov v rámci dvoch účtov strany konali netransparentne,“ hovorí.

Informáciu o daroch strana vraj zverejní podľa zákona. Stranám prikazuje dary za rok 2024 zverejniť do konca prvého štvrťroku 2025. Až vtedy sa bude dať zistiť, kto v skutočnosti kampaň Demokratov zaplatil.

SkryťVypnúť reklamu

Podobne sporne postupoval aj Peter Pellegrini, ktorý tiež pred prezidentskými voľbami posielal peniaze na svoju kampaň zo straníckeho účtu a verejnosť tak doteraz nevie, kto boli jeho darcovia.

Súvisiaci článok Záhada Pellegriniho bilbordov. Mal ich viac ako Korčok, no aj tak stáli o 100-tisíc menej Čítajte 

Dvorné agentúry

Neznámi darcovia sú jednou z hlavných výhrad mimovládnej Transparency International ku kampani Demokratov.

Organizácia hodnotila všetky väčšie kampane a zistila, že transparentné sú len kampane PS, KDH a SaS. U všetkých troch je jasné, odkiaľ peniaze pochádzajú, aj na čo presne ich strany míňajú.

Ku kampani siedmich strán (Demokrati, Aliancia, ĽSNS, Slovensko, SNS, Republika a Kresťanská únia) mala Transparency menšie alebo väčšie výhrady.

Kampaň Smeru a Hlasu považuje Transparency za úplne netransparentnú. Veľkú časť výdavkov skrývajú vo väčších sumách, ktoré poslali svojim dvorným agentúram. Potom je ťažšie zistiť, na čo presne boli financie použité.

SkryťVypnúť reklamu

Smer na tento účel už dlhodobo využíva Agentúru Smer, ktorej konateľom je Michal Fico, syn predsedu vlády.

Pre Hlas je to zase agentúra Creo, ktorá robila kampaň aj Pellegrinimu.

Štedrí darcovia

Do kampaní prúdia najmä stranícke peniaze zo štátneho príspevku za voľby, no niektoré strany využívajú aj foundraising, prípadne na kampaň významne prispievajú samotní kandidáti.

Najviac v tom vyčnieva KDH, ktoré investovalo do kampane 200-tisíc eur mimo straníckych peňazí.

Až 120-tisíc poslal europoslanec Ivan Štefanec, ktorý kandiduje zo štvrtého miesta. Po 20-tisíc eur poslali aj jednotka a dvojka kandidátky Viliam Karas a Miriam Lexmann.

Progresívne Slovensko vyzbieralo od sympatizantov alebo kandidátov zhruba stotisíc eur. Najviac, 23-tisíc eur, v niekoľkých platbách poslal Ivan Hejda, ktorý nekandiduje. Z verejne dostupných zdrojov sa o ňom dá zistiť, že pracoval ako manažér v nadnárodnej firme.

SkryťVypnúť reklamu

Denník SME sa na darcu pýtal aj PS, ale odkázala, že o ňom viac nevie.

„V prípade väčších darov si vždy proaktívne overujeme aj pôvod majetku daného darcu či darkyne a v prípade akýchkoľvek pochybností sme vždy pripravení potenciálne sporný dar vrátiť,“ povedal Samuel Chrťan z mediálneho oddelenia strany.

Druhým a tretím najštedrejším darcom v kampani PS boli europoslanci Martin Hojsík (10-tisíc) a Michal Wiezik (osemtisíc eur). Kandidujú z tretieho a piateho miesta.

Výsledky Eurovolieb 2024

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 226
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 257
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 547
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 507
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 198
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 709
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 326
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 026
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Jordan Binnington a Pavol Regenda  v zápase Slovensko - Kanada na MS v hokeji 2025.

Slovensko prehralo na MS v hokeji s Kanadou 0:7.


Fanúšikovia na hracej ploche po záverečnom 10. kole nadstavbovej časti Niké ligy v skupine o titul ŠK Slovan Bratislava - FC Košice.

Toľko ľudí už dávno na ligu neprišlo.


Sklamaní slovenskí hokejisti po zápase Slovensko - Kanada v skupine A na MS v hokeji 2025.

Pozrite si, ako vyzerá aktuálna tabuľka skupiny A na MS v hokeji 2025. Na ktorom mieste je Slovensko po zápase proti Kanade?


Sebastian Čederle a Adam Húska v zápase Slovensko - Kanada na MS v hokeji 2025.

Pozrite si štatistiky Slovákov v zápase Slovensko - Kanada v skupine A na MS v hokeji 2025.


SkryťZatvoriť reklamu