SME

Smer a Hlas vedú kampane netransparentne. Demokrati ju platia sporne ako Pellegrini

Porovnanie financovanie kampaní do eurovolieb.

Predvolebný bilbord kandidátky za Smer Moniky Beňovej.Predvolebný bilbord kandidátky za Smer Moniky Beňovej. (Zdroj: FOTO SME - MARKO ERD)
Načítavam... Smer rastie, môže vyhrať eurovoľby (5. 6. 2024)
Počúvajte v appke SME alebo cez ToldoApple, Spotify a RSS.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Aj keď Slovensko riešilo posledné tri týždne viac atentát na premiéra či dianie v Markíze, pohyby na otvorených účtoch politických strán naznačujú, že sa blížia ďalšie voľby.

Strany minuli v kampani na eurovoľby už viac ako päť miliónov eur a stále nejde o konečnú sumu. V posledných eurovoľbách to bolo za celú kampaň o milión eur menej.

Naznačuje to, že pre strany sú eurovoľby dôležité. Do kampane dávajú až polovicu zo sumy, ktorú minuli pred minuloročnými parlamentnými voľbami.

Najviac, 1,27 milióna eur, do kampane investoval Smer. Na účte má až 1,5 milióna eur a očakáva sa, že toľko aj minie. Aj pred piatimi rokmi minul Smer najviac, vyše milióna eur.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavný súper Smeru Progresívne Slovensko doteraz zaplatilo za kampaň vyše 800-tisíc eur a tretie v míňaní je KDH s viac ako 550-tisíc eurami. Aj výdavky PS a KDH budú ešte rásť.

Ostatné strany neminú viac ako pol milióna eur.

Podobne ako Pellegrini

Vo zvláštnej situácii sú Demokrati. V parlamentných voľbách nezískali ani tri percentá, takže zostali bez štátneho príspevku. Stále nesplatili státisícový dlh z predchádzajúcej kampane.

Na transparentnom účte k parlamentným voľbám sa doteraz objavujú nové platby veriteľom. Časť veriteľov im dlhy odpustila, ďalšia časť dlhov má posunutú splatnosť.

Napriek tomu je strana v kampani viditeľná a na kampaň minula 144-tisíc eur a celkovo plánuje minúť do 160-tisíc.

Začiatkom apríla sa zviditeľnila pomerne nákladnou spornou bilbordovou kampaňou s textmi ako „Bez Ruska neprežijeme“. Neskôr nasadili ďalšie bilbordy, ktoré text upravovali na „Bez Ruska prežijeme“.

SkryťVypnúť reklamu

Na otvorenom účte k eurovoľbám (je odlišný ako stále aktívny účet k parlamentným voľbám) sú vidieť najmä platby priamo od strany, poslala si naň 141-tisíc eur. Sympatizanti poslali ďalších 16-tisíc eur.

No aj 141-tisíc eur musí pochádzať od darcov, pretože strana iné zdroje financovania nemá.

Hovorkyňa Martina Kovaľ Kakaščíková tvrdí, že členovia a sympatizanti posielajú stovky darov na transparentný účet, ale aj na stranícky. Uprednostňujú však stranícky účet, pretože z týchto darov vedia zaplatiť aj bežný chod strany.

„Absolútne odmietame tvrdenie, že by sme takýmto presunom zdrojov v rámci dvoch účtov strany konali netransparentne,“ hovorí.

Informáciu o daroch strana vraj zverejní podľa zákona. Stranám prikazuje dary za rok 2024 zverejniť do konca prvého štvrťroku 2025. Až vtedy sa bude dať zistiť, kto v skutočnosti kampaň Demokratov zaplatil.

SkryťVypnúť reklamu

Podobne sporne postupoval aj Peter Pellegrini, ktorý tiež pred prezidentskými voľbami posielal peniaze na svoju kampaň zo straníckeho účtu a verejnosť tak doteraz nevie, kto boli jeho darcovia.

Súvisiaci článok Záhada Pellegriniho bilbordov. Mal ich viac ako Korčok, no aj tak stáli o 100-tisíc menej Čítajte 

Dvorné agentúry

Neznámi darcovia sú jednou z hlavných výhrad mimovládnej Transparency International ku kampani Demokratov.

Organizácia hodnotila všetky väčšie kampane a zistila, že transparentné sú len kampane PS, KDH a SaS. U všetkých troch je jasné, odkiaľ peniaze pochádzajú, aj na čo presne ich strany míňajú.

Ku kampani siedmich strán (Demokrati, Aliancia, ĽSNS, Slovensko, SNS, Republika a Kresťanská únia) mala Transparency menšie alebo väčšie výhrady.

Kampaň Smeru a Hlasu považuje Transparency za úplne netransparentnú. Veľkú časť výdavkov skrývajú vo väčších sumách, ktoré poslali svojim dvorným agentúram. Potom je ťažšie zistiť, na čo presne boli financie použité.

SkryťVypnúť reklamu

Smer na tento účel už dlhodobo využíva Agentúru Smer, ktorej konateľom je Michal Fico, syn predsedu vlády.

Pre Hlas je to zase agentúra Creo, ktorá robila kampaň aj Pellegrinimu.

Štedrí darcovia

Do kampaní prúdia najmä stranícke peniaze zo štátneho príspevku za voľby, no niektoré strany využívajú aj foundraising, prípadne na kampaň významne prispievajú samotní kandidáti.

Najviac v tom vyčnieva KDH, ktoré investovalo do kampane 200-tisíc eur mimo straníckych peňazí.

Až 120-tisíc poslal europoslanec Ivan Štefanec, ktorý kandiduje zo štvrtého miesta. Po 20-tisíc eur poslali aj jednotka a dvojka kandidátky Viliam Karas a Miriam Lexmann.

Progresívne Slovensko vyzbieralo od sympatizantov alebo kandidátov zhruba stotisíc eur. Najviac, 23-tisíc eur, v niekoľkých platbách poslal Ivan Hejda, ktorý nekandiduje. Z verejne dostupných zdrojov sa o ňom dá zistiť, že pracoval ako manažér v nadnárodnej firme.

SkryťVypnúť reklamu

Denník SME sa na darcu pýtal aj PS, ale odkázala, že o ňom viac nevie.

„V prípade väčších darov si vždy proaktívne overujeme aj pôvod majetku daného darcu či darkyne a v prípade akýchkoľvek pochybností sme vždy pripravení potenciálne sporný dar vrátiť,“ povedal Samuel Chrťan z mediálneho oddelenia strany.

Druhým a tretím najštedrejším darcom v kampani PS boli europoslanci Martin Hojsík (10-tisíc) a Michal Wiezik (osemtisíc eur). Kandidujú z tretieho a piateho miesta.

Výsledky Eurovolieb 2024

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 462
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 296
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 569
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 558
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 834
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 585
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 335
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 232
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu