SME

Štvrtina Slovákov je presvedčená o trvalom poznačení koronakrízou

Skoro polovica Slovákov očakáva, že do dvoch rokov sa vrátia k životu, aký viedli pred pandémiou.

Ľudia v rúškach počas zavedenia nových opatrení v rámci druhej vlny pandémie ochorenia COVID-19 spôsobeným koronavírusom.Ľudia v rúškach počas zavedenia nových opatrení v rámci druhej vlny pandémie ochorenia COVID-19 spôsobeným koronavírusom. (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo )

BRATISLAVA. Viac ako 14 mesiacov po zavedení prvých karanténnych opatrení v súvislosti s pandémiou koronavírusu 47,6 percent ľudí odhaduje, že do dvoch rokov sa život na Slovensku vráti do normálu a bude ako pred koronakrízou.

Ďalších 23 percent respondentov je skeptickejších a očakáva návrat do normálu v horizonte dvoch až piatich rokov. Až 25,8 percent respondentov si však myslí, že život na Slovensku už nikdy nebude taký, ako pred krízou spôsobenou koronavírusom.

Vyplýva to z výskumu „Ako sa máte, Slovensko?“, na ktorom spolupracuje Slovenská akadémia vied (SAV), MNFORCE a Seesame.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Odpovede aj podľa zdravotného stavu

Deviatu vlnu prieskumu uskutočnili od 14. mája do 20. mája na vzorke tisíc respondentov. V tomto období výrazne klesali počty hospitalizovaných a uvoľňovali sa epidemiologické opatrenia.

V tlačovej správe o tom informovala Michaela Lukovičová z agentúry Seesame.

Odpoveď „život už nikdy nebude taký, ako predtým“ si častejšie vyberali ženy či ľudia, ktorí nie sú spokojní so svojím životom a respondenti, ktorí opisujú svoj zdravotný stav ako zlý.

Túto možnosť si častejšie vyberali aj starší respondenti a respondenti nespokojní s postupom vlády pri zvládaní epidémie koronavírusu.

Aktuálny výskum položil aj otázky zisťujúce pretrvávajúcu opatrnosť respondentov pri návrate k aktivitám, ktoré môžu znamenať vyššie riziko nákazy ochorením COVID-19.

SkryťVypnúť reklamu

Menej opatrné odporúčania kamarátom

Tieto otázky položili aj vo výskume uskutočnenom pred rokom v máji 2020. Z porovnania vyplýva, že hoci bola pandémia po prvej vlne v máji 2020 na ústupe a opatrenia sa uvoľňovali tak, ako dnes, respondenti boli pred rokom jednoznačne opatrnejší.

Kým v máji 2020 by od letu na dovolenku lietadlom kamaráta úplne alebo skôr odrádzali takmer dve tretiny respondentov (64,5 percenta), v máji 2021 by to bolo už len 37,4 percenta respondentov.

Podobný posun nastal pri otázke, či odporučiť kamarátovi návštevu kina. Kým v máji 2020 by kamarátovi do kina jednoznačne odporučilo ísť 17,6 percent respondentov, v máji 2021 by takéto odporučenie dalo 26,7 percent respondentov.

Celkovo menej opatrné odporúčania kamarátom dávajú respondenti, ktorí sa koronavírusu obávajú menej a respondenti, ktorí sa neplánujú dať zaočkovať. Naopak, zaočkovaní respondenti sú opatrnejší.

SkryťVypnúť reklamu

Prieskum tiež ukázal, že cestu lietadlom, či návštevu kina odporúčajú častejšie aj respondenti, ktorí sú nespokojní s postupom vlády pri zvládaní koronavírusu a voliči strán Kotlebovci - Ľudová strana Naše Slovensko a Republika.

„Nie je prekvapujúce, že sa respondenti po štrnástich mesiacoch pandémie a dlhých mesiacoch zimného lockdownu k návratu do normálneho života v podobe návštevy kina či cesty lietadlom ponáhľajú rýchlejšie ako pred rokom na konci prvej skúsenosti s protipandemickými obmedzeniami. Predstava odkladania návratu do normálu v mene zníženia rizika nákazy je pre respondentov ťažšia aj preto, lebo len menej ako pätina ľudí v našej vzorke predpokladá návrat k životu, aký sme poznali pred pandémiou do jedného roka.

Naopak, o vnímaní pandémie ako bezprecedentnej udalosti svedčí to, že až štvrtina respondentov odhaduje, že život na Slovensku už nikdy nebude taký, ako pred krízou spôsobenou koronavírusom.“ komentoval výsledky výskumu Miloslav Bahna zo Sociologického ústavu SAV.

SkryťVypnúť reklamu

Všetko o koronavíruse a ochorení COVID-19

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 556
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 264
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 707
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 045
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 189
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 933
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 833
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 423
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

FC Barcelona - Inter Miláno: ONLINE prenos zo zápasu semifinále Ligy majstrov.

Sledujte s nami ONLINE prenos z futbalového zápasu semifinále Ligy majstrov: FC Barcelona - Inter Miláno.


Boris Valábik v podcaste Hokejový Boss

Pozrite si a vypočujte si najnovší diel podcastu Hokejový BOSS.


Casper Ruud na turnaji ATP Masters 1000 v Madride 2025.

V oboch prípadoch sa z víťazstva tešilo rovnaké priezvisko.


Matyáš Klouček
Momentka zo zápasu Fiľakovo - Kalinovo.

FTC Fiľakovo povedie znovu Eugen Bari.


SkryťZatvoriť reklamu