SME

Dopad transakčnej dane: Len SPP zaplatí takmer milión ročne

Jaguar Land Rover nevylučuje opatrenia.

Montáž a výroba automobilov Škoda Superb, Škoda Superb Combi a Volkswagen Passat v bratislavskom závode Volkswagen.Montáž a výroba automobilov Škoda Superb, Škoda Superb Combi a Volkswagen Passat v bratislavskom závode Volkswagen. (Zdroj: TASR)

Štátne podniky pri platení transakčnej dane zásadný problém nevidia. Hovoria, že sa na jej fungovanie vopred pripravili. Škrt cez rozpočet im však urobí.

Napríklad Slovenský plynárenský priemysel hovorí, že ho ročne bude odhadom stáť 800-tisíc eur.

Automobilky majú zase problém s administratívou či so znížením konkurencieschopnosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po prvom mesiaci, odkedy podnikatelia na Slovensku začali platiť transakčnú daň, oslovil denník SME firmy z rôznych odvetví priemyslu a služieb s otázkami o vplyve transakčnej dane.

SkryťVypnúť reklamu

Daň 0,4 percenta stiahne banka podnikateľovi z účtu pri prevode peňazí na iný účet. Strop za jeden prevod je 40 eur. Toľko firmy zaplatia pri platbe asi 10-tisíc eur. Daň pri výbere z bankomatu je stanovená na 0,8 percenta a nemá hornú hranicu.

Minister financií Ladislav Kamenický zo Smeru odhadol, že do štátnej kasy by nová daň mala priniesť 700 miliónov eur.

„V tomto okamihu je transakčná daň nezrušiteľná, prináša taký objem peňazí, bez ktorých si nevieme predstaviť konsolidáciu,“ povedal o nej koncom apríla premiér Robert Fico zo Smeru.

Na otázky o transakčnej dani odpovedajú SPP, automobilky KIA a Jaguar Land Rover, ZSSK, U. S. Steel Košice a mobilní operátori.

Juraj Adamica, manažér pre udržateľnosť a regulačné záležitosti SPP

Zodpovedné hospodárenie s verejnými zdrojmi považujeme za mimoriadne dôležité a rešpektujeme úpravy daňového systému, ktorých cieľom je znižovanie deficitu verejných financií.

SkryťVypnúť reklamu

Ako jedna z najväčších energetických firiem na Slovensku sme sa snažili včas implementovať novú legislatívu do našich interných procesov a adekvátne sa pripraviť na jej zavedenie vrátane úpravy účtovných softvérov a zákazníckeho systému na účely správneho výpočtu, účtovania dane a párovanie platieb od zákazníkov a zápočtu faktúr v rámci skupiny SPP.

Z procesného hľadiska SPP neeviduje žiadne zásadné problémy. Každá banka má pritom iný prístup k výpočtu dane a zasielaniu výpisov, ktoré následne treba spracovať na účely správneho vedenia účtovníctva a odvedenia dane v prípade zahraničných účtov.

Samotnú výšku dane súvisiacej s činnosťou SPP odhadujeme na úrovni 800-tisíc eur ročne.

Tomáš Potoček, hovorca KIA Slovensko

V súlade s novou transakčnou daňou nastavila naša spoločnosť riadenie finančných tokov a procesov.

SkryťVypnúť reklamu

Vo všeobecnosti je však možné povedať, že znižuje konkurencieschopnosť spoločností pôsobiacich na Slovensku.

Dominik Drevický, hovorca ZSSK

1. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) transakčnú daň platí v súlade s platnou legislatívou.

2. Nevnímame žiadny zásadný problém.

3. Na jej zavedenie sme sa štandardne pripravili. Neplánujeme prijímať osobitné opatrenia.

Súvisiaci článok Na tri roky zmraziť platy, zrušiť 13. dôchodok. Firmy radia Kamenickému, kde môže ušetriť Čítajte 

Henrich Krejčí, Asociácia mobilných operátorov Slovenska

Transakčná daň znamená pre podnikateľov ďalšiu administratívnu záťaž, predstavuje riziko zhoršovania podnikateľského prostredia a môže sa podieľať na znižovaní konkurencieschopnosti Slovenska.

Telekomunikační operátori už teraz patria na Slovensku medzi najviac daňovo a odvodovo zaťažené podnikateľské subjekty.

Katarína Chlebová, hovorca Jaguar Land Rover

1. Transakčná daň pre nás znamená dodatočné administratívne aj finančné zaťaženie, ktoré si vyžaduje prispôsobenie interných procesov.

SkryťVypnúť reklamu

2. Najväčšou výzvou v súvislosti s transakčnou daňou je pre nás jej zložitosť a administratívna náročnosť.

3. Aktuálne situáciu pozorne sledujeme a analyzujeme jej dosahy. Do budúcna nevylučujeme prijatie opatrení, ktoré by mohli pomôcť zmierniť jej vplyv na naše fungovanie.

Ján Bača, hovorca U. S. Steel Košice

My sme túto daň namietali prostredníctvom RÚZ - Republikovej únie zamestnávateľov, pretože aj s inými zamestnávateľmi sme sa zhodli, že negatívne ovplyvní podnikateľské prostredie na Slovensku.

K detailom a prípadným opatreniam sa nebudem vyjadrovať.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  2. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  3. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  4. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  7. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  8. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  1. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  2. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni
  3. Obnovná ťažba v Chotinke prebieha v súlade so zákonom
  4. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  5. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  7. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 10 759
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 10 024
  3. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 9 059
  4. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 8 512
  5. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 7 615
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 6 327
  7. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 4 158
  8. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 2 432
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu